پنجمین گام

کمال‌طلبی انسان‌ها و جوامع انسانی به ویژه در بعد فرهنگی، حد و مرزی ندارد. بیشتر گره‌هایی که انسان‌ها در حوزه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، سلامت و بهداشت، ورزش و… دارند همگی به نوعی به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم به «فرهنگ» و «مدیریت» حاکم برآن‌ها ارتباط دارد. زیربنای ارتباطات سالم و سازنده، فرهنگ فردی و اجتماعی انسان‌هاست. جلوه‌گری و تلألو اندیشه‌هاست که یک جامعه را به آرامش روانی، دلدادگی، عشق و بالندگی و یا به پلشتی و وارونگی، سنگدلی، نفرت‌، کینه و سقوط می‌کشاند. هر جامعه‌ای «هرچه هست» همان است که «خودش خواسته» است و گلایه از هیچ جامعه دیگری نباید داشته باشد. نقطه آغازین هر تحولی با «تغییر افکار عمومی» رخ می‌دهد. اگر افکار و اندیشه‌ها به سمت کمال و پیشرفت حرکت کند از بسیاری از مشکلات، گره‌گشایی خواهد شد و دغدغه‌ها، اندوه‌ها، تنش‌ها و ناملایمات از بستر زندگی مردم رخت برخواهد بست.
امروز مهمترین ابزار تغییرات در افکار و اندیشه‌ها و متعاقب آن تغییر در سبک زندگی فردی و اجتماعی مردم، همانا رسانه‌های حقیقی و مجازی هستند که می‌توانند بر روی یک طیف _که یک سر آن مثبت و سر دیگر آن منفی است_ آثار قدرتمند خود را بر جای بگذارند.
امروز مردم، هر کدام، خود یک رسانه‌اند؛ امّا رسانه‌هایی پراکنده و غیرسازمان یافته و عموماً بی‌هدف یا با اهداف متعارض و متضاد که نهایتاً همدیگر را خنثی می‌کنند. اگر رسانه‌هایی که هدفمند حرکت می‌کنند به هدایت در تغییر افکار بپردازند و تغییرات را به سمت مثبت سازمان‌دهی کنند، امید می‌رود که در آینده، با تغییر در فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها، تحولی بنیادین بیافرینند. در این صورت باید مردم را صرفاً از منقولات خبری و طیف سرگرمی‌ها و اتلاف وقت‌ها به سمت «تحلیل عمیق و قایع و نقدهای فاخر و اثرگذار» هدایت کرد. سطحی‌نگری، آفت فرهنگ و علت بیراهه رفتن و بیچارگی یک ملت است.
البته این مسیر مخالفانی هم دارد که با آگاهی عمیق مردم، سرسازش ندارند. سنت الهی بر این قرار گرفته که هر ملتی، تغییر در سرنوشتش را خودش رقم زند و اهدافش را به سمت ترقی و تکامل با ترکیب لایه به لایه آگاهی‌ها و فهم عمیق شتاب بخشد. رسانه‌های ما زمانی موفق هستند که این تغییرات را برای خود تبیین و هدف‌گذاری کنند و در مسیر تحقق آن از لومه لائم و موانع با چابکی عبور کنند. هرگونه محدود کردن خواسته‌های مردم به امور کوچک و روزمره، خیانت به آن‌هاست. باید افق‌های بلند را به آن‌ها نشان داد و به عوامل سرگرم کننده، آن‌ها را مشغول نکرد و لذا تغییر در فرهنگ و اندیشه‌ها که منشأ سایر تغییر و تحولات است باید هدف اساسی هر رسانه حقیقی و مجازی باشد در غیر این صورت آدرس غلط دادن به مردم است. به لطف الهی مجموعه نشریات طلوع از ابتدای انتشار تاکنون همین هدف را دنبال کرده و به کمتر از آن قانع نبوده و نیست؛ اینکه تا چه اندازه در این راستا موفق بوده، باید آن را تابع شرایط زمانی و مجال‌پذیری آن دانست، ولی در مجموع رسانه‌های کشور تا رسیدن به سر منزل مقصود و اوج گیری جامعه ما، فاصله زیادی دارند. گردانندگان روزنامه طلوع در ۲۳ سال گذشته، پنج گام مهم و اساسی را در تغییر ترتیب انتشار و رشد و توسعه آن برداشته اند: گام اول، انتشار طلوع با ترتیب انتشار هفتگی بود. در گام دوم: هفته‌نامه با ترتیب انتشار «دو شماره در هفته» هر سه روز یکبار انتشار یافت. گام سوم تبدیل شدن آن به «روزنامه» بود. در گام چهارم تقاضای اخذ مجوز هفته نامه طلوع لامرد و مُهر داده شد و اینک یک سال است تحت این نام منتشر می شود و قبل از آن به مدت ۸ سال هرهفته به صورت ویژه‌نامه در ۸ صفحه چاپ و منتشر می‌شد و اینک پنجمین گام، چاپ و انتشار «هفته نامه طلوع جنوب» است که در دستان پرمهر شماست. مطالب این هفته نامه اکثرا ویژه شهرستان کازرون خواهد بود و گستره توزیع آن ۳ استان جنوبی می‌باشد. انگیزه اصلی انتشار این هفته‌نامه با وجود انتشار مستمر روزنامه طلوع، تأکید و تمرکز هرچه بیشتر و گسترده تر بر مطالبات و نیازها و اندیشه‌های مردم شریف شهرستان کازرون است.
برخی مسائل شهرستان به خاطر ماهیت آن بهتر است فقط در «‌هفته‌نامه» مطرح شود و مسائلی که ماهیت دیگری دارد و باید پژواک آن در جنوب کشور بپیچد در «‌روزنامه» درج خواهد شد. بدین صورت مطالب شهرستان کازرون با دو رویکرد درون شهرستانی و فرامنطقه ای در «‌هفته‌نامه» و «روزنامه» جایگاه خود را پیدا می‌کند.
به امید خروج شهرستان کهن کازرون از همه بن بست‌ها و رفعت و سربلندی آن در عالی‌ترین مدار کمال و توسعه. در پایان شایسته است از همه عزیزانی که اولین شماره  این هفته‌نامه  را خلق کردند و پیمان همکاری با ما بسته‌اند متواضعانه و خاضعانه تشکر و تقدیر کنم و موفقیت همگان را در گسترش این فعالیت مطبوعاتی جدید از خداوند متعال مسئلت دارم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *