گفتگوی چهره به چهره و بی‌تعارف با فرماندار کازرون + فیلم و صوت / قسمت اول

سرنوشت پروژه‌های بیمارستان امام علی، سد نرگسی، تونل محرم، خط آهن و همچنین بحث داغ تشکیل شهرستان کوه‌چنار و … به کجا انجامیده است؟

toloujonoob.ir

گفت‌وگو: وحید جعفری‌زاده – منوچهر حبیبی / عکس: داود کشاورز

اشاره: سیدکمال علوی در مدت یک سال و چند ماهه سکانداری فرمانداری کازرون، رویدادها و فراز و نشیب‌های متعددی را تجربه کرده است. پیش از این یک بار در مرداد‌ماه و یک‌بار هم به مناسبت هفته دولت تلاش کردیم با او گفت‌و‌گوی اختصاصی داشته باشیم که به دلایل مختلف امکان‌پذیر نشد. در گفت‌و‌گویی که در ادامه می‌خوانید، تلاش کردیم ابعاد و موضوعات مختلف شهرستان را مورد بحث قرار دهیم، اما به دلیل طولانی شدن زمان مصاحبه، برخی سؤالات را به فرصت‌های آینده موکول کردیم.
– علی‌‌رغم اینکه بیش از یک ماه از هفته دولت گذشته، اما سؤالات خود را از هفته دولت شروع می‌کنیم. چرا هفته دولت و پروژه‌هایی که در این هفته به بهره‌برداری رسید، برای کازرون تغییر و تحولات ملموس و بنیادینی به همراه نداشت؟
امسال همان‌طور که به مردم هم اطلاع‌رسانی شد، بیش از ۸۰ پروژه افتتاحی و کلنگ‌زنی در حوزه‌های مختلف مانند راه‌سازی، آموزش و پرورش، گازرسانی، بهداشت و درمان، ورزش و جوانان، عمران شهری و روستایی وغیره در شهرستان داشتیم که اعتبار هزینه شده تنها برای پروژه‌های افتتاحی حدود ۴۵ میلیارد تومان بوده است. اگر به رقم نگاه کنیم، تقریباً رقم قابل توجهی اعتبار گذاشته شده است و حتی بعضی از پروژه‌های کلنگ‌زنی در قالب این رقم اسمی از آن‌ها آورده نشده. بسیاری از مردم در این هفته (هفته دولت) طعم و لذت بهره‌برداری و استفاده از این پروژه‌ها را چشیدند به ویژه در حوزه گازرسانی؛ چرا که بسیاری از این مردم از نعمت گاز بی‌بهره بودند، مردمی که عمدتاً روستانشین بودند و در زندگی خود سختی‌های فراوانی را متحمل شده‌اند، با آمدن نعمت گاز می‌توانند راحت‌تر زندگی کرده و طعم آسایش و آرامش را بچشند. شاید ما در برخی مناطق که از این نعمت‌ها برخوردار هستیم متوجه ارزش و اهمیت این چنین پروژه‌هایی و اینکه مردم این مناطق چقدر برای‌شان لذت‌بخش بوده نباشیم.
علاوه بر این روستاهایی را داشته‌ایم که از بدو تأسیس تاکنون از داشتن یک راه ارتباطی بعد از سی سال و اندی، محروم بوده‌اند، شاید پروژه‌هایی که در هفته دولت امسال افتتاح کردیم کلان نبوده، اما جمعیت قابل توجهی از مردم شهرستان از آن‌ها منتفع شده‌اند.
همچنین پروژه‌های متعدد دیگری را داشتیم که پیشرفت‌های بسیار خوبی داشتند، اما به دلیل اخلاق‌مدار بودن دولت و اینکه بنا گذاشته‌ایم تا پروژه‌ای به طور کامل آماده نشده نباید افتتاح شود، آن‌ها را افتتاح نکردیم؛ از جمله پروژه سیلوی ۵۰ هزار تنی که بالای ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و همین امروز هم در‌حال کار و بهره‌برداری است و قابلیت افتتاح داشت؛ اما فقط به این دلیل که محوطه‌سازی و پارکینگ آن باقی مانده بود، آن را افتتاح نکردیم. یا پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب کازرون که در بخش ابنیه بالای ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی و در بخش تجهیزات بالای ۹۰ درصد پیشرفت دارد. پروژه‌هایی مانند بیمارستان امام علی، سد نرگسی و تونل محرم نیز از جمله دیگر پروژه‌هایی است که در حال پیگیری آن هستیم. به طور کلی سعی کردیم پروژه‌های جدیدی را تعریف نکنیم و اهتمام را بر تکمیل کردن پروژه‌های نیمه تمام گذاشتیم.
– اما برخی از این پروژه‌ها تا رسیدن به بهره‌برداری فاصله دارد…
در مورد پروژه بیمارستان امام علی‌(ع) پس از بالغ بر ۱۰ الی ۱۵ جلسه‌ای که با مقامات و مراجع ذیصلاح و مرتبط داشتیم، روند کار خیلی خوب پیش رفت؛ مطابق توافقنامه بین دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه آزاد، به لحاظ تجهیزات دانشگاه علوم پزشکی به تعهدات خود عمل کرده، مشکل شهرداری هم حل و فصل شده و در زمینه بدهی بانک ملی هم از سوی بانک همکاری‌های بسیار خوبی صورت گرفته است. آنچه امروز به عنوان معضل و مشکل‌کار مطرح است، بدهی حدود ۴ تا ۵ میلیارد تومانی دانشگاه آزاد به پیمانکار است که در صورتی که برطرف شود، امکان تحویل موقت فراهم خواهد شد. در حال حاضر تمام تلاش‌ها در حال انجام است تا این بدهی پرداخت شود.
در پروژه سد نرگسی، طی یک سال اخیر اوج فعالیت در پروژه را شاهد بوده‌ایم به گونه‌ای که فعالیت در این مدت برابر با فعالیت انجام شده در کل تاریخ سد بوده است؛ اگر شتاب کار در سال‌های قبل هم به همین صورت بود، شاید تا الان کل پروژه به اتمام رسیده بود، اما در حال حاضر ۶۵ درصد پیشرفت داشته‌ایم، کارهای اساسی انجام شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۹۷ و یا تا هفته دولت ۹۸ پروژه به بهره‌برداری برسد.
در بحث تونل محرم که یکی از خواسته‌های به حق مردم است مکاتبه‌های متعددی را با سه امضای فرماندار و نماینده شهرستان و امام جمعه محترم کازرون انجام داده‌ایم و حتی وزیر  نیز به صورت میدانی از این پروژه بازدید داشتند، در سفری که در تابستان به تهران داشتیم، با تلاش نماینده شهرستان دستور پرداخت مطالبات به پیمانکار گرفته شد که کمک بزرگی بوده است، همچنان هم در تلاش هستیم تا مشکلات این پروژه مرتفع شود، به عنوان مثال در زمینه برطرف کردن مشکلات بیمه و تأمین اجتماعی و نیز سوخت ناوگان کمک کردیم. به هر حال شاید پیشرفت پروژه آن طور که باید نیست اما داریم تمام تلاش خود را علی‌رغم همه کمبود اعتبارات و منابع مالی انجام می‌دهیم تا پروژه به سرانجام برسد.


– در همین بحث تونل محرم نقل قولی در یکی از رسانه‌ها از معاون وزیر راه منتشر شد مبنی بر اینکه تونل محرم مصیبت است؛ همین مسئله نگرانی‌هایی را درخصوص به سرانجام رسیدن این تونل و جدیت دولت در این زمینه در میان مردم ایجاد کرد.
آن‌هایی که انتقال مطلب داده‌اند، من فکر می‌کنم که شاید صداقت و عدالت در بیان مطلب نداشته‌اند.
– یعنی چنین گفته‌ای مطرح نشده؟
تا جایی که من بوده‌ام چنین صحبتی مطرح نشده و اصلاً چنین چیزی صحت ندارد. مسئولین شهرستان و نماینده محترم هم نظر و باورشان بر این است که بالاخره این پروژه یک خواست و مطالبه عمومی مردم شهرستان است و باید هم دنبال شود. شاید به لحاظ اعتباراتی که امروزه تخصیص می‌دهند توجه کمتری به این پروژه معطوف باشد، اما به عنوان یک ضرورت برای مردم پیگیری می‌شود. بالاخره دولت برای این تونل هزینه‌های زیادی کرده، از طرفی در آینده بحث پتروشیمی کازرون مطرح است و واردات و صادرات آن باید از طریق مسیرهای دسترسی صورت پذیرد؛ در بحث حمل و نقل حتی اگر ۱۰ کیلومتر مسیر را کوتاه کنیم، در واقع بازگشت هزینه اتفاق می افتد. به هر حال این پروژه برای ما در اولویت است. یعنی برای فرمانداری و برای شهر اولویت است اما ممکن است برای دولت در اولویت نباشد.
– استاندار جدید فارس در اولین بازدید میدانی خود از پروژه‌های راهسازی، از محور شیراز – ابوالحیات – قائمیه – بوشهر بازدید کردند، این مسئله نشان می‌دهد تمرکز و تأکید وی بر روی تکمیل و به سرانجام رسیدن این پروژه است، از طرفی در مسیرهای ریلی تعریف شده، نامی از کازرون به چشم نمی‌خورد؛ با این تفاسیر به نظر می‌رسد کازرون به نوعی در بن‌بست قرار می‌گیرد، نظر شما چیست؟
اعتبار پروژه محور شیراز – ابوالحیات – قائمیه – بوشهر از محل پروژه‌های ملی است، بالاخره این محور، یک محور ترانزیتی است و بخش‌هایی از مسیر هم قبلاً چهار خطه شده است. به هر حال این باور ونگاه وی است و این پروژه شتاب خوبی هم داشته و دارد، اما در مدت زمانی که حضوراً با وی دیدار داشتیم، درخصوص همه پروژه‌های شهرستان صحبت کردیم و او هم علاقمند به حضور در شهرستان و بازدید میدانی از پروژه‌ها بود، بنابراین بحث اینکه به پروژه‌های شهرستان کازرون توجهی نداشته باشند، مطرح نیست.
بحث راه آهنی که شیراز را به عسلویه وصل می‌کند، مسیر به صورت شیراز – کوار – فیروزآباد – فراشبند – جم و عسلویه است، ادامه این مسیر که بخواهد این خط را به اهواز وصل کند، ناگزیر باید از کازرون عبور کند و ایستگاهی نیز قاعدتاً باید در کازرون احداث شود؛ از طرف دیگر احداث خطوط ریلی هم اصول، ضوابط و قواعد خاص خود را دارد که باید همه این‌ها دیده شود و با نگاه فنی و کارشناسانه این مسیرها تعیین گردد. معتقدم خط آهن شیراز چه به مقصد اهواز و چه به مقصد بوشهر احداث شود، قطعاً باید از کازرون عبور کند و این یک بحث اجتناب‌ناپذیر است. من این را بارها شنیده و مطالعه کرده‌ام.
– با توجه به اینکه در جلسات خبری و اطلاع‌رسانی استاندار سابق فارس نامی از کازرون به میان نیامد، آیا کسی پیگیر این مسئله و اطمینان از قرار گرفتن آن در مسیر ریلی هست؟
با توجه به اینکه هنوز بخش اول این مسیر تا فراشبند اجرا نشده، شاید بررسی و تعیین دقیق سایر مسیرها ممکن نباشد، اما به طور کلی روی بحث خط ریلی و راه آهن خیلی بحث خاصی از ناحیه شهرستان‌ها مطرح نشده است.
– حال به نظر شما تا هنوز فرصت هست، نباید این مسئله پیگیری شود؟
بله، حق با شماست، تا فرصت داریم باید این مسئله را پیگیری کنیم.
– گریزی به بحث جدا شدن بخش‌هایی از شهرستان بزنیم. لطف کنید برای یک‌بار به صورت دقیق و شفاف به مردم بگویید که این مسئله در‌حال حاضر در چه مرحله‌ای است و اگر جزئیاتی از این طرح قطعی شده بیان کنید.
این طرح و این بحث از خیلی سال قبل مطرح بوده و سابقه آن را حتی می‌توان گفت تا دوران نمایندگی باقری‌نژاد هم بوده است، البته تنها بحث جدا شدن این بخش‌ها مطرح نبوده؛ به هر‌حال طبیعی است که هر منطقه‌ای وقتی نماینده‌ای را به مجلس می‌فرستد قطعاً به عنوان یک مطالبه مردم آن منطقه این چنین مسائلی را طرح می‌کنند و در بخش‌های تابعه مختلف هم این بحث‌ها مطرح بوده و دنبال شده است؛ شاید تقریباً همه این بخش‌های تابعه به نوعی مایل بوده‌اند که ارتقا پیدا کنند و مستقل شوند. بنابراین این مسئله در دوره نماینده‌های قبلی هم پیگیری شده و تا جایی که من اطلاع دارم سال‌هاست مردم آن منطقه تقاضای ارتقا به شهرستان را داشته‌اند.
درخصوص جدا شدن این بخش‌ها و تشکیل شهرستان کوه چنار تا امروز نه مکاتبه‌ای را خود مجموعه فرمانداری با جایی داشته و اصلاً هم این مسئله معمول نیست و نه تا به امروز هیچگونه سؤال، استعلام یا مورد دیگری از مراجع فرادستی از ما شده است، اما همه ما از این مسئله اطلاع داریم که به خواست مردم آن منطقه این بحث پیگیری شده و دنبال شده اما اینکه در چه مرحله‌ای است و به کجا رسیده، من اطلاع دقیقی ندارم و صرفاً همین‌قدر می‌دانم که این مسئله پیگیری شده و در وزارتخانه هم مطرح شده اما آنچه قرار است اتفاق بیفتد بحث قانون است، چون برای این کار یک سری ضوابط قانونی وجود دارد، اگر مجموعه تقسیمات کشوری وزارت کشور به این جمع‌بندی برسد که آن منطقه شهرستان شود، این کار انجام خواهد شد.
در غیر این صورت، این طرح به سرانجام نمی‌رسد، به هر‌حال این چیزی است که قانون مشخص کرده کما اینکه قبلاً هم این اتفاق برای شهرستان‌های دیگر و حتی خود شهرستان کازرون افتاده است؛ اما آنچه که دغدغه مردم بوده و هست جدایی بخش‌های دارای سابقه تاریخی و مذهبی است که مردم روی آن حساسیت دارند و به حق هم حساس هستند مانند مجموعه بیشاپور و امامزاده سیدحسین که این اصلاً واقعیت ندارد و اگر قرار هم باشد اتفاقی بیفتد، آن دو بخش با شرایط  موجود خودشان ارتقا پیدا می‌کنند، به هیچ عنوان قرار نیست جایی از بخش مرکزی شهرستان کازرون جدا شده و به شهرستان جدید الحاق شود.


– یکی از مهمترین دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم این است که با این اوصاف، اگر بحث تشکیل شهرستان کوه چنار به سرانجام برسد، دیگر امکان ارتقای شهرستان کازرون به فرمانداری ویژه وجود نداشته باشد، چون به هر‌حال با جدایی بخش‌هایی از شهرستان بدون شک تأمین شرایط لازم برای تشکیل فرمانداری ویژه دشوارتر خواهد شد؛ از طرفی این گفته شما مبنی بر‌اینکه چون استعلامی از فرمانداری نشده، ما در جریان جزئیات طرح ارائه شده و میزان پیشرفت کار نیستیم؛ برای بسیاری از مردم قابل پذیرش نیست، چرا که علی‌القاعده شما به عنوان فرماندار شهرستان با توجه به اشرافی که به مسائل مختلف شهرستان دارید، لازم است حتی خارج از روال اداری علی الرأس و شخصاً  پیگیر جزئیات و میزان پیشرفت این طرح باشید تا اگر بخشی از طرح نیاز به بازنگری و تغییر (با هر کیفیتی) براساس مصالح شهرستان داشته باشد، بتوانید پیش از نهایی شدن درخصوص آن‌ها رایزنی کنید.
پیش از هر چیز باید توجه داشته باشید که این طرح تا هر مرحله‌ای که در وزارتخانه پیش رفته، در‌حال حاضر متوقف است، به این معنی که هنوز هیچ چیزی اعلام رسمی نشده و ممکن است برای رفتن به مراحل بعد در‌حال پیگیری باشد، همچنین با توجه به اینکه این مسئله زمانی در عرصه رسانه‌ای و عمومی به اوج بحث و جنجال رسید که تازه دولت جدید در حال استقرار و تغییر و تحولات بود و عملاً به واسطه همین تغییرات مدیریتی و اداری و فرایندی هنوز هیچ اقدامی نسبت به روند بعدی صورت نگرفته؛ بنابراین اصلاً به این موضوع پرداخته نشد و به این صورت نبود که طرح در یک ریل و روندی باشد که بتوان آن را پیگیر شد.
– حتی درخصوص جزئیات طرح اولیه هم شما در جریان نیستید؟
طرح اولیه به این صورت است که درخواست شده بخش کوهمره‌نودان و چنارشاهیجان ارتقا پیدا کرده و به شهرستانی به نام کوه چنار تبدیل شود و قرار نیست هیچ الحاقی از سایر بخش‌ها صورت گیرد.


– مسئله ارتقای شهرستان به فرمانداری ویژه را چه کسانی باید پیگیری کنند؟ آیا فرمانداری به عنوان یکی از رئوس نباید پیگیر این مسئله باشد؟
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، استانداری و فرمانداری باید کار را پیگیری کنند و مکاتبات انجام شده در این زمینه موجود است، برای ارتقا به فرمانداری ویژه پنج شرط لازم است: وسعت سرزمینی که باید ۱۰هزار کیلومتر مربع باشد، در حالی که ما ۴ هزار کیلومتر مربع وسعت داریم؛ جمعیت شهرستان که باید ۲۵۰ هزار نفر باشد که در حال حاضر بدون احتساب جمعیت عشایری این شرط را دارا هستیم و اگر جدایی دو بخش مذکور اتفاق بیفتد با احتساب جمعیت عشایری می‌توانیم به ۲۵۰ هزار نفر برسیم، جمعیت مرکز شهرستان که باید ۱۲۰ هزار نفر باشد و ما در حال حاضر ۹۶ هزار نفر جمعیت داریم، فاصله مرکز شهرستان تا مرکز استان که حداقل باید ۱۲۵ کیلومتر باشد و ما این شرط را هم داریم و در نهایت قدمت فرمانداری که این شرط را هم دارا هستیم.
در حال حاضر مرودشت، نی‌ریز، داراب، آباده و کازرون متقاضی فرمانداری ویژه هستند و عمدتاً سه همه شرط از پنج شرط را دارا هستند. به هر حال ما تمام تلاش خودمان را داریم انجام می‌دهیم اما واقعاً بعضی جاها از اختیار ما خارج است، شاید بعضی می گویند چرا فلان شهرستان تبدیل شد؟ شاید در آن مقطع زمانی سیاست دولت وقت به صورت دیگری بوده یا شاید در آن مقطع همان‌قدری که آن‌ها تلاش کردند، اگر ما هم تلاش کرده بودیم، این اتفاق رخ می‌داد اما در شرایط فعلی دولت در این زمینه و در زمینه محدودیت‌های قانونی بسیار سخت‌گیر است؛ اما به هر‌حال ما پیگیر هستیم و امیدواریم این مسئله اتفاق بیفتد، نماینده شهرستان هم مایل به انجام این اتفاق است و کار را پیگیری کرده‌اند.

ادامه دارد…

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *