مردم در انتظار گزارش هفتگی مسئولان شهرستان

محمدمهدی جعفری‌زاده/ طریق صحیح وادار کردن مسئولان به کار بیشتر و گسترده‌تر، این است که مطالبه مردم در گزارش کار خواستن از مسئولان را بالا ببریم. اگر شاخک های همگان در گزارش کار خواستن از مسئولان رده های مختلف افزایش یابد، هر مسئولی در حوزه فعالیت خویش، مجبور است پایان هفته بگوید که چه کار کرده است. گرچه به دلایل مختلف، بسیاری از مسئولان از گزارش کار دادن به مردم طفره می‌روند و آن را نه فقط در پایان یک هفته، یک ماه، یک فصل و حتی یک سال به مردم ارائه نمی‌دهند، بلکه شاید عمر مسئولیتشان تمام شود و بدون اینکه بگویند در مدت چند سال مدیریت‌شان، چه کارکرده اند، هر دو دست در جیب و با خیال راحت ، با ناز و خرامش و منت نهادن بر مردم، محل کار خود را ترک کنند.

متأسفانه مرکز نظارتی هم وجود ندارد که آن ها را ملزم کند که پایان هر هفته، ماه، فصل و…  به مردم گزارش کار دهند و آن گزارشها در معرض نقد و بررسی مردم به ویژه متخصصان حوزه ذی‌ربط قرار گیرد و اگر اشتباهاتی وجود دارد، تصحیح کرده و چنانچه انحرافاتی درحال پدید آمدن است، جلوی آن را بگیرند. لذا مردم، دسترسی آزاد و به روز، به عملکرد مسئولان را نداشته و اگر به میزان کمی با زحمات زیاد به اطلاعات اندکی برسند و آن را نقل و نقد کنند، متهم به سیاه نمایی و تشویش اذهان عمومی شده و صدای دلسوزان و نخبگان را در گلو خفه می‌کنند.

این روزها با وجود کثرت رسانه‌های حقیقی و مجازی و اینکه همه مردم دسترسی به ابزار انتشار نظرات خویش را دارند، دیگر سیاه نمایی و تشویش اذهان عمومی به صورت یک‌طرفه معنا ندارد چراکه اگر کسی به‌صورت غیرمستند، اتهامی متوجه فرد حقیقی و حقوقی کرد بلافاصله طرف مقابل می‌تواند پاسخ دهد و او را در منظر عموم مردم رسوا کند.

پس نباید به بهانه سیاه نمایی و تشویش اذهان عمومی، جلوی نقد و نظر مردم را گرفت. مسئولان باید از طرف مردم زیر فشار قرار گیرند تا مجبور شوند گزارش کار هفتگی خود را به رسانه های جمعی اعلام کنند و گوش شنوا و ظرفیت شایسته برای نقد و تحلیل آن را داشته باشند و در ادامه کار، نظرات صحیح را به طریق علمی در روش و منش خویش دخالت دهند. شاید به این طریق تحولی در کمیت و کیفیت خدمات مدیران حاصل آید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *