رئیس شورای اسلامی جره: بیش از ۱۰ برابر ظرفیت نرگس‌زار، پذیرای گردشگران بودیم + ویدئو

سرویس خبری/ وحید جعفری‌زاده:  رئیس شورای اسلامی جره معتقد است نرگس‌زار جره امسال بیشتر از ۱۰ برابر ظرفیت واقعی خود از گردشگران و علاقه‌مندان میزبانی کرده و همین مسئله سبب بروز نارسایی‌هایی در سرویس‌دهی به میهمانان شده است.
بهروزی‌فرد در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار طلوع، ظرفیت عرصه‌های نرگس‌زار را برای میزبانی از میهمانان بین ۸ تا ۱۰ هزار نفر برشمرد، اما به گفته او تعداد تقریبی میهمانان در مدت ۵/۲ ماه فصل گل‌دهی ۸۰ هزار نفر بوده است.
او نبود امکانات زیرساختی کافی برای این تعداد گردشگر را عامل اصلی برخی نارسایی‌ها در سرویس‌دهی به گردشگران عنوان کرد و گفت: این عرصه‌ها فاقد زیرساخت‌های اساسی لازم است، بنابراین شرمنده‌ایم که نتوانستیم خدماتی که شایسته میهمانان و گردشگران گرامی است را به آن‌ها ارائه دهیم.
رئیس شورای اسلامی جره، برق و آب را به‌عنوان دو زیرساخت ضروری و عمده این عرصه‌ها نام برد و افزود: در مورد مسئله آب، طبق مذاکرات انجام‌شده با آبفای روستایی قرار شده تا حفر کانال توسط ما و لوله‌گذاری به‌وسیله آن‌ها انجام شود، بنابراین امیدواریم تا سال آینده قبل از شهریور بتوانیم آب را به عرصه‌ها برسانیم.
وی در خصوص مشکل برق هم اذعان کرد: با پیگیری‌های متعدد و مکرر فرماندار، نامه مربوطه از استانداری اخذ و ۱۳۰ میلیون تومان اعتبار اولیه برای این منظور تخصیص داده شده است که در نهایت با هر مقداری از آن تصویب ‌شده و در اختیار ما قرار بگیرد، عملیات برق‌رسانی را آغاز خواهیم کرد.
کورش بهروزی‌فرد در بخش دیگری از این گفت‌وگو، استفاده از پرچین برای تعیین حدود و حفاظت از عرصه‌های نرگس‌زار را مسئله‌ای ناخوشایند دانست و ابراز امیدواری کرد که با کمک و همکاری میراث فرهنگی، این پرچین‌ها با فنس جایگزین شود.
عضو شورای اسلامی جره همچنین با اذعان به محدود بودن اعتبارات دولتی، خاطرنشان کرد: می‌توان در این عرصه‌ها از پتانسیل بخش خصوصی استفاده کرد مخصوصاً اینکه تاکنون تقاضاهای مختلفی در این زمینه وجود داشته است.


آبیاری نرگس‌زارها به‌صورت غرقابی انجام می‌شود
کورش بهروزی‌فرد با اشاره به اینکه فاصله تا آخرین بارندگی به بیش از ۹۰ روز رسیده، امسال را اوج دوران خشک‌سالی دانست و گفت: به دلیل وجود عرصه‌های نرگس‌زار در منطقه دیم کار، چون در قانون هیچ حقابه‌ای برای پرورش گل نرگس دیده نشده، لذا امکان استفاده از حقابه رودخانه‌های اطراف مانند رودخانه جره وجود ندارد.
وی ادامه داد: با تدابیر اندیشیده شده، آب پلاک دیگرمان را به این عرصه انتقال دادیم، اما به‌هرحال سایر نرگس‌زارهای اطراف بدون آب مانده‌اند.
عضو شورای اسلامی جره بابیان اینکه آبیاری نرگس‌زار درحال حاضر به روش غرقابی انجام می‌شود، تصریح کرد: به‌طورکلی اگر سه بار در سال بارندگی داشته باشیم به آبیاری کمتری نیاز خواهیم داشت، اما امسال به دلیل خشک‌سالی، ۹ مرتبه (هر مرتبه ۲۴ ساعت) عرصه‌ها را آبیاری کرده‌ایم.
او با تأکید بر اینکه این عرصه‌ها برای آبیاری تحت‌فشار یا با استفاده از پمپ ساخته نشده و نیاز به حجم عظیمی از آب دارد، افزود: البته قسمت جدیدی که به‌تازگی توسعه داده شده، چون به‌صورت ردیفی گل‌کاری شده، امکان آبیاری به روش قطره‌ای دارد؛ اما امسال به دلیل امیدی که به بارندگی داشتیم، این کار را انجام ندادیم که از سال‌های آینده قطعاً آب‌رسانی به این بخش به‌صورت قطره‌ای خواهد بود.


جزئیات طرح ۱۰ ساله نرگس‌زار جره و بالاده
کورش بهروزی‌فرد در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به طرح نرگس‌زار جره، اظهار کرد: این طرح یک طرح ده‌ساله است که در رأس آن اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری فارس قرار دارد و از سال ۹۳ مصوب و آغاز شده است، کارفرمای طرح اداره کل منابع طبیعی فارس و مجری دهیاری جره بوده و امسال چهارمین سال اجرای طرح محسوب می‌شود.
به گفته او در این طرح یک سری تعهدات وجود دارد که اگر این تعهدات از سوی مجری انجام شود، طرح به مدت یک سال تمدید خواهد شد.
رئیس شورای اسلامی جره با اشاره به اینکه هرساله در این طرح باید بهره مالکانه از سوی مجری انجام شود، افزود: این تعهد از محل فروش گل نرگس تأمین می‌شود، اما همواره این دغدغه برای ما وجود دارد که اگر نتوانیم آن را تأمین کنیم، طرح تمدید نخواهد شد.
وی افزود: اگر مسئولان امر در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند و این دغدغه‌ها رفع شود، می‌توانیم اقدامات بهتری درزمینه‌ی ترمیم، توسعه و نگهداری نرگس‌زارها انجام دهیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *