مسئول فروش نمایشگاه کتاب کازرون: بنا به دلایل مشکلات اقتصادی مردم و افزایش شدید هزینه‌های کاغذ قدرت خرید پائین آمده است

گزارش و عکس/ علی گلچین و علیرضا گلچین: به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی همه‌ساله ناشران کتاب سراسر کشور اقدام به برپایی نمایشگاه‌های بزرگ کتاب با درصدهایی تخفیف می‌کنند، در این خصوص یکی از ناشران پرطرفدار که در نقاط مختلف نمایشگاه دایر می‌کند، امسال هم بنا به دعوت کتابخانه عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کازرون برای پنجمین سال نمایشگاه کتاب را عهده‌دار شد.
خودتان را معرفی کنید.
غلامرضا یگانه‌جاوید هستم اهل و ساکن اهواز که هم‌اکنون به‌عنوان متولی انتشارات آوای خوش سراج مشغول هستم.
چند سال است به فعالیت بزرگ کتاب و انتشارات مشغولید؟
به لطف خدا و دوستان اهل فرهنگ و کتابخوان حدوداً ۱۵ سال است که انتشارات آوای خوش سراج فعالیت دارد و خود بنده حدود ۱۲ سال است با این انتشارات همکاری دارم.
تاکنون چند نمایشگاه در کازرون داشته‌اید؟
طی ۵ سال ورود به کازرون ۱۰ نمایشگاه برگزار که در سال ۲ بار بوده است و در کنار این نمایشگاه درصد تخفیف‌مان بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بوده است.
میانگین فروش روزانه شما در حال حاضر در کازرون چقدر بوده است؟
چه بگویم البته میزان استقبال تا حدودی بد نبوده است ولی متأسفانه بنا به دلایل مشکلات اقتصادی مردم و افزایش شدید هزینه‌های کاغذ و صنعت چاپ قدرت خرید پائین آمده است؛ مثلاً در سال‌های گذشته اگر کتابی فرضاً ۲۰۰۰ تومان بوده هم‌اکنون ۲ برابر شده است و در حال حاضر فروش ما روزانه بین ۲ الی ۵/۲ میلیون تومان بوده است که نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته‌ایم.
چند نفر در کنار شما همکاری دارند؟
سال‌های قبل ۳ نفر مشغول بوده‌اند؛ ولی در حال حاضر فقط یک نفر است که نمایشگاه را می‌چرخاند و تا پایان روز جمعه این نمایشگاه در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دایر است.


بیشترین مراجعه‌کنندگان شما چه کسانی و در چه سنینی بوده‌اند؟
بیشترین مراجعه را دانش‌آموزان و دانشجویان داشته‌اند البته مردم فرهنگ دوست هم بوده‌اند که کمترین سن آنها ۵ سال و بیشترین آنها ۷۰ ساله بوده است.
سخن پایانی شما چیست؟
من خوشحالم که در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در همه طول سال تلاش می‌کنم و توانستیم با بیش از ۳۰۰۰ عنوان کتاب حاضر باشیم. خواهشی که از دوستداران کتاب و ادب دارم این است که افراد جامعه را به چنین فرهنگی تشویق کنند تا شاهد افزایش سرانه مطالعه در کشور باشیم و خدای‌ناکرده هیچ‌گاه ناشران به فکر تعطیلی و یا واگذاری انتشارات خود به افراد دیگر نیفتند؛ همچنین تشکر ویژه‌ای هم از متولیان فرهنگ و هنر در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کازرون دارم.
در حاشیه‌های این نمایشگاه با چند تن از بازدیدکنندگان گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
خودتان را معرفی کنید.
آناهیتا امیرعضدی هستم اهل و ساکن کازرون متولد ۱۳۸۲ دانش‌آموز مدرسه بانو سلامی.
در طول این هفته چندمین مراجعه شما به نمایشگاه کتاب است؟
من در طول این مدت حدوداً چهارمین بار است که به نمایشگاه سرزده‌ام و هر بار حداقل بین ۲۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان خرید کرده‌ام.
نمایشگاه را در چه سطحی دیده‌اید و علاقه‌مندی شما به چه کتاب‌هایی است؟
امسال نمایشگاه کازرون خوشبختانه با تنوع موضوعات خاصی دایر شده است؛ البته هر فردی علاقه خاصی به موضوعات پیرامون خودش دارد که من هم بیشترین علاقه‌ام رمان‌های سیاسی، فلسفی، شعر، داستان و… است.
استقبال خانواده شما از خرید کتاب چگونه است؟
بسیار خوب، اگر علاقه نداشتند که صد درصد هزینه‌های خرید کتاب را در اختیارم نمی‌گذاشتند.
بیشترین مراجعه شما جهت بازدید با چه کسانی بوده است؟
بیشتر با دوستان دانش‌آموزم بوده‌ام که سعی کرده‌ام آنها را به فرهنگ کتابخوانی تشویق کنم و برخی از مواقع پس از مطالعه کتاب‌ها آنها را در اختیار دیگر دوستانم به‌صورت امانت می‌گذارم.
سخن پایانی شما؟
برخی مواقع هست که با افرادی روبه‌رو می‌شویم که کاری به درس خواندت ندارند و زیاد اهمیت به نحوه صحبت کردن می‌دهند؛ پس به این نتیجه می‌رسیم که حتماً باید در کنار درس خواندن مطالعه کتاب‌هایی با موضوعات مختلف داشته باشیم چون ممکن است که این فرصت‌ها را از دست بدهیم فقط با ندانستن اینکه چه بگوییم. نهایتاً به دوستانم می‌گویم تا می‌توانید کتاب بخرید و مطالعه کنید.

خودتان را معرفی کنید؟
سید عبدالله محمدزاده متولد ۱۳۶۰ متأهل دارای دو فرزند اهل و ساکن کازرون هستم.
شغل شما چیست؟
راننده هستم.

در حال حاضر چندمین بار است که به نمایشگاه کتاب سرزده‌اید؟
با توجه به علاقه‌مندی خودم و فرزندانم به فرهنگ کتابخوانی تاکنون ۵ بار است که به این نمایشگاه سرزده‌ام؛ البته فرزندان من تا اسم نمایشگاه کتاب را شنیدند همه ‌روزه در این انتظار بوده‌اند که آنها را برای بازدید ببرم و با وجود سن کمی که دارند یکی کلاس دوم و دیگری مدرسه نمی‌رود میزان علاقه آنها به کتاب از پارک بازی بیشتر است.
شما و همسرتان از چه کتاب‌هایی علاقه‌مندید؟
بیشتر رمان‌ها را مطالعه می‌کنیم.
آیا عضو کتابخانه اداره ارشاد هستید؟
خیر، ولی فرزندم عضو کتابخانه است و هرگاه که نتوانسته‌ایم کتابی را خریداری کنیم، موفق شده‌ایم از کتابخانه و یا دوستانش به امانت ببریم.
میزان رضایت شما از این دوره نمایشگاه چگونه بوده است؟
با توجه به میزان تخفیفی که ارائه داده است، نسبتاً خوب است البته ۹۰ درصد از کتاب‌ها خوب است ولی برخی دیگر بسیار تکراری شده است؛ به‌طوری‌که ناشر می‌تواند در تولید کتاب و محتواهای عکس آن تغییراتی ایجاد کند تا خوانندگان را به وجد بیاورد.
خوشحالم که فرزندانم در کنار خودمان علاقه به فرهنگ کتابخوانی دارند و می‌توانم بگویم که اگر خانواده‌ها کمتر به فضای مجازی رجوع پیدا کنند و مقداری وقت برای فرزند و خانواده آن‌ هم درخصوص مطالعه کتاب بگذارند بسیار عالی است.

خودتان را معرفی کنید؟
نازنین زهرا خساره هستم، متولد ۱۳۸۶ اهل و ساکن کازرون کلاس ششم.
چندمین بار است به نمایشگاه کتاب آمده‌اید؟
من در حال حاضر پنجمین بار است که به چنین نمایشگاه‌هایی آمده‌ام و هم‌اکنون اولین بار است که به این نمایشگاه با همکلاسی‌ها و مدرسه آمده‌ایم، همیشه این بازدیدها را دوست دارم.
چه کتاب‌هایی را دوست دارید؟
دوست دارم کتاب‌های هوشی و علمی را بیشتر مطالعه کنم؛ چون اگر خودم را غرق داستان و… می‌کردم از راه اصلیم دور می‌شدم.
میزان رضایت شما از نمایشگاه چقدر است؟
نمایشگاه نسبتاً خوبی بود؛ ولی باید در کنار فروش کتاب محصولاتی هم از قبیل بازی‌های فکری و علمی هم ارائه می‌دادند.
توصیه آخر شما چیست؟
از پدر و مادرم که تاکنون نگذاشته‌اند کمبودی داشته باشم و مدیر مدرسه و دبیرمان‌ هم تشکر می‌کنم که ما را برای بازدید به نمایشگاه کتاب آورد و توصیه به همکلاسی‌هایم این است که هیچ‌گاه کتاب را از خودشان دور نکنند و در کنار مطالعه درسی خودشان، مطالعه کتاب‌های مختلف را در برنامه زندگی‌شان بگنجانند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *