مسئول هیئت بین‌الحرمین سید الشهدا: می‌توانم جمعیت شب‌های ششم تا سیزدهم را بیش از ۲۰۰۰ نفر عنوان کنم

گزارش و عکس: علی گلچین
در حال حاضر ما در میان مردمی هستیم که تمام کوچه و مغازه‌های اطراف منازل‌شان را با همکاری یکدیگر برای عزاداری سرور و سالار شهیدان آماده کرده‌اند و شب‌های محرم با شکوه خواصی در حزن و اندوه هستند شاید بپرسید نام این هیئت چیست. من هم در جواب‌تان می‌گویم که این هیئت چند سالی است راه‌اندازی شده است که جزئیات و فعالیت‌های آن را از زبان فردی که عاشق اهل بیت است به قلم می‌کشیم.
در خدمت یکی دیگر از مسئولین و دست‌اندرکاران هیئت مذهبی شهر کازرون هستیم بفرمائید خودتان را معرفی نمائید؟
کربلایی غلامرضا کمان ترکی هستم متولد ۱۳۳۴ اهل و ساکن کازرون.
آقای کمان ترکی نام هیئت شما چیست و در چه تاریخی تأسیس شده است؟
هیئت بین‌الحرمین سید الشهدا نام هیئت ماست و با لطف خدا و کرم اهل بیت در سال ۱۳۹۲ موفق به تأسیس شدیم.

toloujonoob.ir
نحوه تأسیس هیئت شما و با مشارکت چه کسانی بوده است؟
با توجه به اینکه بنده و خانواده‌ام عاشقان اهل بیت بوده و هستیم در سال ۱۳۹۲ در یکی از روزهای ماه ذی‌الحجه در منزل هنگامی که با خانواده‌ام بودم پیشنهاد شد که با توجه به اینکه هیئت سیدالشهدا در مسجد سیدالشهدا می‌باشد ما هم یک موکب بزرگ فرهنگی مذهبی راه‌اندازی کنیم ابتدا کمی فکر کردیم و گفتم که شاید برای‌مان مقدور نباشد موکب راه‌اندازی کنیم ولی باز با وجود اینکه فرزندانم همه ساله در میدان بولوار امام خمینی اقدام به برپایی خیمه و چادر عزا می‌نمودند و خودم هم در هیئت فخاران فعالیت داشتم اراده‌ام را قوی کردم تا این موکب را تأسیس کنم سپس این پیشنهاد را با چند تن از همسایه‌ها و دوستان از جمله اصغر سبب‌ساز و آقای میراب که مسئول هیئت سیدالشهدا می‌باشد در میان گذاشتیم و خوشبختانه با موافقت آن‌ها روبه‌رو شدیم.
آیا در هنگام تأسیس مشکلات سد راه شما وجود داشت یا نه؟
آری مشکل زیاد بود ولی همیشه مهم‌ترین مشکل برخی از هیئت‌ها مشکل مالی است که در روزهای بدو تأسیس مشکلاتی دیگر در محل ایجاد شده بود و خوشبختانه با نامه‌نگاری‌ها و جلسات با همسایگان محل عده‌ای که مخالف چنین حرکاتی بودند قانع شدند.
البته پس از اینکه مراسم‌های ما را مشاهده کردند و همه‌اش را مدیون آقا اباعبدالله الحسین‌(ع) می‌دانم که در دل مردم چنین ندایی برافکند تا همه را به صحنه بیاورد.

toloujonoob.ir
نام‌گذاری این موکب بر چه اساسی بوده است؟
فقط و فقط به خاطر توفیق زیارت خود و خانواده‌ام که در سال ۹۱ مشرف شدیم به کربلا و واقعاً از نزدیک زیبایی‌های بین الحرمین را مشاهده کردیم بر آن شدیم تا این نام را بگذاریم و شبیه‌سازی بین‌الحرمین بسیار سخت بود.
هم‌اکنون دست‌اندرکاران موکب شما چند نفرند و در چه سن و سالی هستند؟
در حال حاضر این خادمین ۳۰ تن می‌باشند که میانگین سن آن‌ها از ۷۰ سال تا ۱۵ سال می‌باشد و ما فقط احترام و عزت می‌گذاریم به چنین افرادی.
چندین بار ما به موکب شما در طول محرم و صفر آمده‌ایم و مشاهده استقبال پرشور مردم بوده‌ایم حال با این وجود مشارکت و همیاری مردم چگونه می‌بینید؟
لطف مردم همیشه یارمان بوده است به طوری که یکی با کمک مالی خود، دیگری با خودرو خود و برخی دیگر هم نسبت به در اختیار گذاشتن منزل خود جهت رفاه حال مردم، ولی در سر جمع می‌توان گفت که در حال حاضر کمک‌های نقدی جهت امور عزاداری بسیار ضعیف است.
از جمله ارگان‌ها و نهادهایی که همکاری کرده‌اند:
اداره برق، شهرداری، شورای شهر و …

toloujonoob.ir
میزان خرج کرد شما در طول این ایام چقدر است؟
بیش از ۳۵ میلیون تومان هزینه در بر دارد.
از جمله برنامه‌های اجرایی شما چیست و چند تن نوحه‌خوان دارید؟
چون موکب ما موکبی است که زیرمجموعه هیئت سیدالشهدا‌(ع) می‌باشد و ثابت است، در همان مکان قرائت زیارت عاشورا، دمام‌زنی و سینه‌زنی بوشهری مهمترین عناوین اجرایی ماست که تعداد ۶ نفر نوحه‌خوان به نام‌های اسماعیل جعفری‌زاده، هادی حاتمی، اسماعیل احمدی، جابر همتی، محمد مهرزاده و علی مجیدی خالصانه فعال هستند البته در روزهای تاسوعا و عاشورا زنجیر‌زنی هیئت را حرکت می‌دهیم به سمت بهشت زهرا و گلزار
سیدالشهدا.
تعداد فرزندان چقدر است و شغل خود و فرزندان‌تان چیست؟
در حال حاضر  ۴ پسر و ۲ دختر دارم و شغل خودم تعمیرگاه دوچرخه است که بقیه فرزندانم شغل آزاد دارند و خدا را شاکرم که خدمت‌گذار اهل بیت هستیم.
میزان رضایت شما از شورای هیئت مذهبی شهرستان چقدر بوده است؟
خوب است و در همین‌جا از ریاست این شورا تقدیر و تشکر کنم چون در طول مدت برنامه‌های اجرایی از لطف آن‌ها بی‌نصیب نبوده‌ایم.

toloujonoob.ir
با توجه به نام موکب شما به عنوان بین‌الحرمین می‌توانم بگویم که تنها موکبی است که تصاویر و صحنه بین الحرمین را به صورت و زیبا بازسازی کرده است. انگیزه شما از این کار چه بوده است؟
فقط خوشحالم که توانسته‌ایم گوشه‌ای از زیبایی‌های حرم آقا امام حسین‌(ع) و آقا اباالفضل العباس را در این کوچه برای همیشه پیاده کنیم و از اینکه مشتاقان زیادی در این کوچه از همه نقاط جهت عزاداری جمع می‌شوند لذت می‌برم و می‌توانم جمعیت شب‌های ششم تا شب سیزدهم را بیش از ۲۰۰۰ نفر رقم بزنم که این کار فرهنگی بزرگی است. و در اصل موکب بین الحرمین و هیئت سیدالشهدا که مسئولیتش را آقای میراب عهده‌دار است ترکیب یک هیئت به نام سیدالشدای بین الحرمین می‌باشد و تاکنون همکاری صمیمانه‌ای با هم در زمینه‌های زنجیر‌زنی، دمام‌زنی، سینه‌زنی و تعزیه‌خوانی داشته‌ایم.
خواسته شما از مسئولین ذیربط در این خصوص چیست؟
می‌توانم چند خواسته مهم را بگویم یکی این‌که شورای مذهبی شهرستان اگر محبت کنند استقرار نیروی انتظامی را در آن محل بیشتر کند و در صورتی که افراد خیری دارند به ما معرفی کنند تا بتوانیم حداقل گوشه‌هایی از این خرج کردها را جبران کنیم با توجه به اینکه در سال‌های گذشته بار بدهی مالی موکب بیش از حد بود و قصد داشتم آن را تعطیل کنم ولی بار دیگر انگار کسی به من اجازه چنین کاری را نداد و می‌توانم بگویم که پیرو اهل بیت بودن در دنیا و آخرت هیچ انسانی را بی‌نصیب نخواهد گذاشت.
اگر در پایان سخنی دارید بفرمایید؟
از خدا و به خصوص خاندان اهل بیت عصمت و طهارت التماس می‌کنم که هر آنچه مردم در این شب‌ها از این خاندان می‌خواهند به مظلومیت شهدای کربلا برآورده به خیر شود و مطمئن هستم که برخی افراد که تاکنون به کربلا نرفته بودند با حضور در بین‌الحرمین سید الشهدا سفر کربلا نصیب‌شان شد که همه مدیون آقا اباعبدالله‌الحسین‌(ع) هستیم.
شایان ذکر است که این موکب در شهرستان کازرون تاکنون جزء پرطرفدارترین موکب‌ها می‌باشد و از جمله برنامه‌ای که برای مردم دارای سوگ و غربت شهدای کربلا را دارد مراسم شام غریبان شهدا می‌باشد که از اکثر نقاط شهر به مراسم دعوت می‌شوند. همچنین در طول سال برنامه‌های جشن ایام نیمه شعبان و ماه رجب هم جزء برنامه‌های‌شان می‌باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *