هوش رسانه‌ای، حلقه مفقوده در میان برخی مدیران شهرستان

وحید جعفری زادهاهمیت و جایگاه رسانه در دنیای امروز بر کسی پوشیده نیست، اما با رشد کمی و کیفی رسانه‌ها و ابزارهای ارتباطی و تعامل تنگاتنگ عامه مردم با رسانه‌ها، روش‌های بهره برداری درست از ظرفیت‌های رسانه‌ها، اهمیتی دوچندان پیدا کرده است. اهمیت این امر به ویژه برای مدیران در کشور ما نمود بیشتری دارد. در روزگار امروز بسیاری از دولتمردان در جهان، پیش از هر چیز روش برخورد و تعامل با رسانه‌ها را فرا می‌گیرند و از ظرفیت رسانه‌ها برای بستر سازی، جریان سازی، موج سازی و مدیریت بحران‌های پیش آمده بهره می‌برند.
متأسفانه بسیاری از مدیران شهرستان در این زمینه عملکرد ضعیفی دارند و در برخورد با رسانه‌ها، منفعلانه عمل می‌کنند. البته این مشکل تنها منحصر به مدیران کازرون نیست و حتی در مدیران رده بالای استانی و کشوری هم موارد زیادی دیده می‌شود.
بهره برداری درست، آگاهانه و علمی از ظرفیت رسانه‌ها می‌تواند برکات متعددی برای مدیران داشته باشد. شاید در ملموس‌ترین، عینی‌ترین و پرکاربردترین نمونه که همیشه مورد تأکید بوده و هست، فرهنگ سازی در بخش‌های مختلف در سطح جامعه است. به عنوان مثال مبحث جریان سازی جزو مباحث روز در حوزه رسانه در کل جهان به شمار می‌رود و به این معناست که بتوان با استفاده از ابزارهای رسانه‌ها و پتانسیل‌های آن، حساسیت افکار عمومی را نسبت به یک موضوع خاص برانگیخت. بارها و بارها دولت‌ها و کشورهای مختلف در سراسر جهان با جریان سازی و موج سازی توانسته‌اند به اهداف خود برسند.
مدیریت بسیاری از بحران‌ها به ویژه بحران‌های اجتماعی و مواردی که موجب حساسیت افکار عمومی شده بدون استفاده از ظرفیت رسانه‌ها، غیرقابل تصور است. حتی در صورتی که مدیران ذی ربط کنش‌های اشتباه در قبال رسانه‌ها داشته باشند، ممکن است نتایج غیرقابل جبران و فاجعه باری به بار آید. شاید در چنین مواقعی بسیاری مدیران فکر کنند با فرار از رسانه‌ها و پاسخگویی به افکار عمومی و یا با کتمان حقیقت یا ارائه اطلاعات درست می‌توانند بحران به وجود آمده را مدیریت کنند؛ اما تجربه نشان داده غالباً چنین برخوردهایی نتیجه معکوس داشته و شرایط را بدتر می‌کند.
به جرأت می‌توان گفت یکی از دلایل عقب ماندگی‌های شهرستان هم همین تعامل ضعیف و ناکارآمد مدیران شهرستان با رسانه‌ها و عدم توانایی استفاده از ظرفیت آنها در جهت شکوفایی استعدادهای شهرستان از یک سو و عدم توانایی بحران‌های حتی کوچک به وجود آمده از طریق مدیریت فضای رسانه‌ای است.
ظرف همین مدت اخیر هم شاهد این گونه موارد بوده‌ایم، چه بسا مواردی که با یک اطلاع رسانی درست یا شفاف سازی به موقع تشریح ابعاد مختلف یک موضوع می‌شد جو شهرستان و افکار عمومی را آرام کرد و شرایط را به نفع خود تغییر داد ولی ضعف محرز مدیران در زمینه شناخت فضای رسانه‌ای و نداشتن هوش رسانه‌ای اتمسفر را متشنج‌تر کرد. بی گمان ناآرام شدن جو و عدم توانایی در اعتماد سازی عمومی در نهایت به ضرر شهرستان و مردم تمام خواهد شد.
امروزه همان طور که بحث سواد رسانه‌ای به عنوان یک ضرورت برای عامه مردم مطرح شده و مورد توجه است، داشتن هوش رسانه‌ای و توانایی شناخت و استفاده درست از ابزار رسانه‌ها را می‌توان به عنوان یک ضرورت اساسی برای مدیران دانست، چیزی که به نظر می‌رسد سالهاست در شهرستان کازرون به عنوان یک حلقه مفقوده به قوت خود باقی مانده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *