گفت‌وگوی اختصاصی طلوع جنوب با فرماندار کازرون (قسمت دوم): در حال حاضر تمام پروژه‌های ما به پیمانکاران بدهی دارند

فرماندار شهرستان کازرون در مصاحبه با هفته نامه طلوع جنوب:

در حال حاضر تمام پروژه‌های ما به پیمانکاران بدهی دارند

* مطمئناً اگر طرح آبخیزداری چشمه‌ی ساسان اجرا شود و مردم مطمئن شوند که در تأمین آب خود مشکلی نخواهند داشت؛ در تقسیم آب با بوشهری‌ها دریغ نمی‌کنند
* این قدر مشکلات شهرستان کازرون زیاد است که کل اعتبارات آن نمی‌تواند حتی مشکلات یک دهستان را رفع کند

سیدکمال علوی

گفت‌وگو و عکس: وحید جعفری زاده/ فیلم: داود کشاورز

-حوزه سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر و به ویژه در دولت یازدهم و دولت فعلی به شدت مورد تأکید بوده است، از رده‌های بالای دولت تا استاندار و شخص حضرتعالی مبنی بر رفع موانع و تسهیل روند سرمایه‌گذاری؛ اما علی‌رغم این تلاش‌ها، فعالیت‌های انجام شده در زمینه جذب سرمایه‌گذار و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرستان به نظر می‌رسد چندان مناسب نبوده است، به عنوان مثال در نمایشگاه‌های فرصت سرمایه‌گذاری که در طول سال در سطح کشور برگزار می‌شود و چندی پیش هم در شیراز برگزار شد، هیچ فعالیتی از شهرستان کازرون به چشم نمی‌خورد یا مثلاًً در سایت مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان که یکی از مراجع قابل استناد برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود، عملاً به جز در چند مورد محدود نام شهرستان کازرون در بین فرصت‌های مختلف سرمایه‌گذاری دیده نمی‌شود، علت چیست؟
واقعاً این طور نیست، در حوزه گردشگری و حوزه صنایع تبدیلی بیشترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرستان کازرون وجود دارد، در بحث گیاهان دارویی هم پتانسیل‌‌های خوبی داریم، ما از ابتدای کار خود جلسات متعددی را در زمینه رفع موانع و تسهیل سرمایه‌گذاری برگزار کرده‌ایم و اقدامات عملی بسیار خوبی هم در این زمینه انجام شده است.
– البته همان‌طور که اشاره شد اقدامات شما در زمینه رفع موانع و تسهیل پررنگ و ارزشمند بوده است، تأکید سؤال ما روی جذب و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری است.
ما سرمایه‌گذاران متعددی را دعوت گرفتیم و با آن‌ها به بحث نشستیم هم در بحث صنایع تبدیلی و هم در بحث گیاهان دارویی این اتفاق رخ داده است. خیلی از سرمایه‌گذاران به ویژه در بحث سردخانه‌ها و تا حدودی در صنایع بسته‌بندی بومی بوده‌اند و فعالیت‌های خیلی خوب و چشمگیری داشته‌اند به طوری که اگر یکی دو سال گذشته را با تمام زمان‌های قبل از آن مقایسه کنید، می‌بینید که معادل تمام این سال‌ها در بحث توسعه سردخانه و مقدمه‌سازی برای فراوری محصولی مانند خرما و تبدیل کازرون به یک قطب تولید، کار شده است. همچنین در بحث مزرعه خورشیدی اخیراً صحبت‌های خیلی خوبی در زمینه احداث نیروگاه ۶۵۰ مگاواتی انجام شده که فرصت بسیار مناسبی برای ایجاد اشتغال است.
بحث ثبت جهانی مجموعه بیشاپور هم که پیگیری شده می‌تواند نقش بسیار اساسی در جذب گردشگر داشته باشد و یک رخداد بسیار بزرگ در سطح شهرستان به حساب می‌آید. در زمینه فراوری محصولات کشاورزی معرفی خوبی صورت گرفت که مثلاً در زمینه تولید انجیر، سال گذشته با برگزاری جشنواره انجیر قدم‌های ارزشمندی برداشته شد.
ما پتانسیل بسیار بالایی در زمینه سرمایه‌گذارانی داریم که اصالتاً  کازرونی هستند و در‌حال حاضر در جاهای دیگر سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ اما متأسفانه عملکرد ما از من مسئول تا بقیه افراد، نوع نگاه و نوع برخورد به گونه‌ای بوده که سرمایه‌گذار تصمیم گرفته که در جای دیگر سرمایه‌گذاری کند، این ماحصل کارشکنی‌ها بوده است. به هر‌حال ممکن است هر سرمایه‌گذاری که انجام می‌شود، در کنار ده‌ها فایده‌ای که برای شهرستان دارد، یک مضراتی هم داشته باشد، اما نگاه ما باید به مسائل دیگری مانند بیکاری جوانان و آسیب‌های اجتماعی هم باشد و ببینیم مضرات کدام یک بیشتر است. در این زمینه درد دل زیاد وجود دارد.
– در بحث انتقال آب به بوشهر، قبلاً اعلام کرده بودید که در قبال آبی که به بوشهر داده می‌شود، قول‌هایی مبنی بر گرفتن امتیازاتی از استان بوشهر داده شده، در‌حال حاضر چقدر این قول‌ها عملی شده و چگونه می‌توان تضمین کرد که خود شهرستان با مشکل کمبود آب مواجه نشود؟
انتقال آب از کازرون به بوشهر حدود ۱۵ تا ۲۰ سال است که انجام می‌شده و از طریق سازمان آب منطقه‌ای مجوز حفر چاه‌هایی داده شده بود که انتقال آب، هم از طریق این چاه‌ها و هم از طریق رودخانه انجام می‌گرفت. در‌حال حاضر هیچ عملیات حفر چاهی انجام نمی‌شود؛ از طرفی برخی کشاورزان منطقه کازرون حقابه داشتند و قرار شد کشاورزانی که مطابق الگوی کشت، اقلامی را که کشت آن‌ها ممنوع اعلام شده نکاشته‌اند، به ازای هر هکتار ۱۰ میلیون تومان از سوی استان بوشهر دریافت کنند و در‌حال حاضر هم این مبلغ پرداخت شده و پرداخت می‌شود. همچنین ما تفاهم نامه‌ای را هم با آن‌ها در زمینه آبخیزداری فرادست چشمه ساسان امضا کرده‌ایم که می‌تواند تضمین کننده دوام و بقای این چشمه باشد. من ابتدای هر هفته شخصاً دبی آب چشمه را چک می‌کنم که این هفته دبی آب ۴۰۰ لیتر بر ثانیه بود در حالی که در سال قبل همین موقع دبی آب به ۵۰-۴۰ لیتر بر ثانیه رسیده بود. اما اگر طرح آبخیزداری مذکور اجرا شود، این شرایط پرآبی در بدترین شرایط سال نباید کمتر از ۸۰۰ لیتر بر ثانیه شود. مطمئناً اگر این طرح آبخیزداری اجرا شود و مردم مطمئن شوند که در تأمین آب خود مشکلی نخواهند داشت؛ در تقسیم آب با بوشهری‌ها دریغ نمی‌کنند. ما هم در‌حال پیگیری هستیم که این طرح هرچه سریع‌تر اجرا شود.


– سال‌هاست بحث اعلام بودجه شهرستان صرفاً در قالب آمار و اعداد بیان شده و در بین مردم عینیت نداشته است؛ حال که به گفته شما امسال افزایش ۳۰۰ درصدی بودجه را تجربه خواهیم کرد و دو سوم سهم اعتبارات ۳ درصد نفت و گاز هم سه برابر شده، از طرفی می دانیم برای محل هزینه کردن این بودجه‌ها هم ضوابطی وجود دارد، چه تمهیدی در زمینه هزینه شدن بودجه به طور عادلانه و یک‌نواخت در سطح شهرستان اندیشیده شده است؟
همانطور که می‌دانید اعتباراتی که در اختیار کمیته برنامه‌ریزی شهرستان است، بخشی از آن استانی است و خود دستگاه‌های استانی در کمیته برنامه‌ریزی استان روی اعتبارات براساس پیشنهادهای دریافتی و مصالحی که خود لحاظ می‌کنند، تقسیم اعتبارات را انجام می‌دهند و اینجا در شهرستان فقط به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود و تنها اختیار شهرستان در این بودجه‌ها جابه‌جایی در حد ۱۰ درصد آن هم بین فصول است. اعتبار دیگری که در اختیار داریم اعتبار سه درصد نفت و گاز است که امسال افزایش چشم‌گیری در این اعتبار داشته‌ایم، البته با توجه به اینکه دو تا از دهستان‌های شهرستان هم امسال محروم اعلام شده و این اعلام در زمانی صورت گرفت که اعتبارات عملاً توزیع شده بود، باز هم با آقای تاجگردون رییس محترم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مکاتبه و صحبت کرده‌ایم و وی هم قول جبران کمبود بودجه تخصیصی را به ما داده‌اند. البته این بخش از بودجه مخصوص مناطق محروم با یک سری الزامات و محدودیت‌هاست، به عنوان مثال باید درصدی مشخص از آن به بحث راه‌سازی روستایی اختصاص یابد یا درصدی برای مدیریت بحران؛ به هر حال این الزامات وجود دارد و مطابق قانون باید اجرا شود.
در حال حاضر از ۶ بخش شهرستان، ۵ بخش محروم است و این بودجه صرفاً می‌تواند در این مناطق هزینه شود؛ اما یکی از تلاش‌هایی که در حال حاضر دارد اتفاق می‌افتد و شاید خبر خوشی هم برای مردم کازرون باشد این است که پیرو بازدید چند هفته قبل نماینده مجلس به همراه عضو کمیسیون انرژی مجلس و رایزنی‌هایی که در آینده انجام خواهیم داد، اگر پروژه میدان نفتی خشت و کنارتخته تسریع شود و به تأیید برسد، علاوه بر اشتغال‌زایی بسیار خوبی که می‌تواند برای شهرستان داشته باشد، از اعتبارات سهم یک سوم سه درصد نفت و گاز که مختص به مناطق نفت‌خیز و گازخیز است هم می‌توانیم بهره‌مند شویم که این مسئله سهم اعتبارات ما را به طور قابل توجهی افزایش خواهد داد. بخش دیگر اعتبارات شهرستان اعتبارات ماده ۱۸۰ طرح توازن و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است که در سال گذشته متأسفانه تخصیص اعتبار از این محل به شهرستان صفر بود، ولی امیدواریم امسال این تخصیص با مبلغ مناسبی انجام و ابلاغ شود که اگر این اتفاق رخ دهد سعی خواهیم کرد که در برخی جاها که عدم توازن یا نابرابری بودجه دریافتی وجود داشته از این طریق جبران کنیم؛ کما اینکه قبل از این هم در بخش‌هایی که می‌توانستیم این کار را انجام دادیم، به عنوان مثال برای شهرداری کازرون با توجه به اینکه نمی‌توانستیم مبلغی را از محل دو سوم اعتبارات سه درصد نفت و گاز اختصاص دهیم، تلاش کردیم از محل اعتبارات استانی جبران کنیم و عدالت را به وجود بیاوریم.
– آیا این امکان وجود ندارد که به عنوان مثال در پروژه‌های استانی که اشاره کردید، در ابتدای سال ادارات شهرستان تمهیداتی را اتخاذ کنند تا این نقصان برطرف شود؟
اینقدر مشکلات شهرستان کازرون با توجه به وسعت، پراکندگی و تعداد روستاها زیاد است که اگر کل اعتبارات شهرستان را در یک سال تنها برای یک دهستان بگذاریم، شاید در یکی دو سال هم نتوانیم تمام مشکلات آن دهستان را رفع کنیم و این یک واقعیت اجتناب‌ناپذیر است، مضاف بر اینکه ممکن است در زمان تخصیص، تنها درصدی از اعتباری که ما برای یک دستگاه یا ارگان در نظر گرفته بودیم، تخصیص داده شود.
در حال حاضر تمام پروژه‌های ما به پیمانکاران بدهی دارند، همچنین خیلی از مواقع خیلی از اعتباراتی که ما می‌گذاریم به جای دیون هزینه می‌شود. به‌علاوه سطح پراکندگی روستاها و بخش‌ها در شهرستان کازرون به گونه‌ای است که مثلاً باید ۴۰ کیلومتر جاده را تنها برای یک منطقه بکشیم در حالی که در بعضی شهرستان‌ها به خاطر عدم پراکندگی کار بسیار آسان است؛ مثلاً با احداث یک جاده ۴۰ یا ۵۰ کیلومتری می‌توان بسیاری از بخش‌ها و مناطق تابعه را پوشش داد. همین پراکندگی زمان، انرژی و هزینه زیادی را صرف می‌کند.


– در زمینه گردشگری همان‌طور که مطرح شد، اخیراً بحث ثبت جهانی مجموعه بیشاپور را داشته‌ایم؛ همچنین می‌دانیم ثبت روستاهای دوسیران و دوان هم در‌حال پیگیری است. این کارها در جای خود ارزشمند و مؤثر است؛ اما باز هم ضعف‌های زیادی در بخش تبلیغ و معرفی پتانسیل‌های گردشگری شهرستان و نیز ضعف در زیرساخت‌های گردشگری مشهود است. این ضعف اگر چه در سراسر کشور به طور کلی وجود دارد، اما در کازرون شرایط بدتر هم هست؛ نظر شما چیست؟
قبول داریم میزان معرفی جاذبه‌های گردشگری کازرون کمی ضعیف است؛ اما امسال به عنوان یک اولویت با اداره‌کل میراث فرهنگی هم هماهنگ کرده‌ایم که آمادگی داریم تا نسبت به نصب تابلوهای معرفی جاذبه‌های گردشگری کازرون در جاده‌های مختلف مواصلاتی منتهی به کازرون اقدام کنیم، ولی در این مورد باید خود اداره‌کل میراث فرهنگی هماهنگی لازم را با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام دهد؛ اما ما اعلام کرده‌ایم که حاضریم اعتبار لازم را فراهم کنیم. همچنین حاضریم در زمینه تبلیغات جاذبه‌های گردشگری شهرستان کازرون در فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار و گردشگری و در سایر مجموعه‌های گردشگری مانند تخت جمشید و پاسارگاد اعتبار لازم را تأمین کنیم.  به‌علاوه بارها هم اعلام کرده‌ایم که اگر افرادی علاقمند به ایجاد خانه‌های بوم گردی باشند می‌توانند از تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۴ درصد استفاده کنند که امیدواریم مردم در این زمینه به میدان بیایند و تمایل نشان دهند.
– این موارد بسیار خوب است؛ اما موارد بسیار دیگری وجود دارد مانند حضور در نمایشگاه‌های گردشگری در نقاط مختلف کشور و خارج از کشور، تهیه اقلام مختلف تبلیغاتی مانند عکس‌های با کیفیت و سه بعدی، تهیه تیزرهای تبلیغاتی و…؛ چرا در این موارد کاری انجام نمی‌شود؟
باتوجه به بحث کمبود اعتبارات و محدودیت‌های موجود در زمینه هزینه کرد نیاز داریم تا به عنوان مثال از پتانسیل NGO‌ها در این زمینه استفاده کنیم، البته به این شرط که به کار سیاسی رو نیاورند. متأسفانه علت اینکه فعالیت‌های NGO‌ها به ثمر نمی‌نشیند همین مسئله ورود آن‌ها به سیاست است. بنابراین نیاز به همکاری و مشارکت بخش غیر دولتی در این زمینه داریم. ما دست افراد علاقمند را به گرمی می‌فشاریم به شرط اینکه اهداف و فعالیت‌های آن‌ها در چارچوب اهداف NGO‌ها باشد.
– نگرانی دیگر مردم، بحث تعرض به حریم آب شرب است که چندی پیش وعده‌هایی در این باره داده شد، آیا پیگیری‌های شما در این زمینه نتیجه بخش بوده و این قضیه ختم به خیر می‌شود؟
بله، مطمئناً این اتفاق خواهد افتاد و قطعاً در این زمینه مشکلی وجود نخواهد داشت.  هم مالک، هم مردم و هم مجموعه شورای اسلامی شهر و شهرداری کمک کرده‌اند و به دلیل دغدغه مردم، جابه‌جایی زمین انجام خواهد شد.
– وکلام آخر…
خوشحالیم که در این مدت یک سال و حدود یک ماه نگذاشته‌ایم هیچ پروژه‌ای در شهرستان تعطیل شود؛ البته شاید شتاب برخی از پروژه‌ها کم شده باشد اما هیچ پروژه‌ای تعطیل نشده است؛ حتی شتاب بسیاری از پروژه‌ها را بیشتر هم کرده‌ایم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *