مدیر آموزش و پرورش کازرون: آموزش و پرورش تب دارد، این وزارتخانه‌ی بزرگ در گذرگاه بسیار سختی قرار گرفته است (قسمت اول)

مدیر آموزش و پرورش کازرون در مصاحبه اختصاصی با طلوع:

آموزش و پرورش تب دارد، این وزارتخانه‌ی بزرگ در گذرگاه بسیار سختی قرار گرفته است

در دو سال گذشته ۱۶۳ مقام اول تا سوم دست آورد دانش‌آموزان کازرون بوده است
بعضی از افراد که به دلایل مختلف همانند تحویل مدارک جعلی و یا مدرک دیپلم یا مراجعه بعد از موعد مقرر حذف شده بودند
 مطالبی را غیر منصفانه و به کذب در فضای مجازی منتشر نمودند

اختصاصی طلوع جنوب

اشاره: مدیر آموزش و پرورش کازرون کاظم عباسی در محیطی دوستانه، صمیمی و بدون تعارف و تکلف به سؤالات خبر نگار طلوع پاسخ داد. این سؤالات که بسیاری از آن‌ها به شکل انتقادی از طرف فرهنگیان و مردم در فضای حقیقی و مجازی مطرح شده و همگی به دنبال پاسخ آن بوده و هستند بی‌تعارف با وی در میان گذاشته شد. ماحصل این گفت‌و‌گو به شرح ذیل تقدیم می‌شود:
جایگاه و رتبه آموزش و پرورش کازرون در سطح استان چگونه بوده است؟
جایگاه و رتبه ادارات، در حیطه‌ها و حوزه‌های مختلف در سطح کشور و استان مورد ارزیابی قرار گرفته و متفاوت است. در دو سالی که گذشت دانش‌آموزان و همکاران در مسابقات پرسش مهر و مسابقات فرهنگی و هنری توانستند ۱۶۳ مقام اول تا سوم و در یکسال گذشته در مسابقات قرآن و معارف اسلامی ۳۰ مقام اول تا پنجم استانی را کسب کنندکه گزارش آن به شرح ذیل می‌باشد:
لازم به‌ذکر است که در بحث مدرسه فصلی ایده و خلاقیت که با همکاری بنیاد ملی نخبگان فارس در سه مرحله برگزار گردید دانش‌آموزان کازرونی بسیار خوش درخشیدند به‌گونه‌ای که از میان ۸۵۰ نفر شرکت‌کننده مرحله‌ی اول در شهرستان‌ها ۸۵ نفر از برگزیدگان این مدارس موفق به گذر از سه مرحله‌ی قبلی و ورود به جشنواره پایانی شدند که ۱۵ نفر از دانش‌آموزان کازرونی شرکت کننده در این جشنواره موفق به کسب شش مقام اول، هشت مقام دوم و یک مقام سوم استانی شدند که دانش‌آموزان مقام اول به‌عنوان سفیران بنیاد ملی نخبگان در شهرستان‌ها و صاحبان مقام دوم به‌عنوان عضو افتخاری کمیته‌ی علمی مدارس فصلی خلاقیت و ایده‌پردازی در استان فارس معرفی شده و از این پس زیر نظر بنیاد ملی نخبگان پروژه‌های پژوهشی را دنبال خواهند کرد.

همچنین در مجموع در مسابقات ورزشی بین شهرستان‌ها و مناطق آموزش و پرورش استان فارس مقام اول راکسب نموده‌ایم. حاصل این همه تلاش تقدیم دو بازیکن به تیم ملی نوجوانان کشور بوده است (لیمو‌چی فوتبالیست نوجوان کازرونی از دبیرستان شاهد یدالهی و مژده نظری از دبیرستان دخترانه بهبهانی که در بازی‌های آسیایی هند بسیار خوش درخشید.)
ضمناً در بخش کنکور سراسری ۱۳۹۶، ۲۰ نفر در شاخه‌ی پزشکی، دارو‌سازی و دندانپزشکی پذیرفته شده و بعد از چندین سال انتظار جهت کسب رتبه‌ی زیر ۵۰، رتبه ۴۵ توسط مهسا گودرزی دانش‌آموز دبیرستان فرزانگان را تجربه کردیم که امید می‌رود در سال آینده بتوانیم نتایج بهتری را کسب کنیم.
مهم‌ترین مشکلات آموزش و پرورش در بعد مالی، رفاهی، آموزشی و پرورشی چیست؟
امروزه آموزش و پرورش تب دارد این وزارتخانه‌ی بزرگ در گذرگاه بسیار سختی قرار گرفته است. حذف سرانه‌ی آموزشگاه‌ها، مدیران و عوامل اجرایی مدارس را دچار چالش ساخته و راه را برای آن‌ها بسیار ناهموار و سخت نموده است. تغییر نظام آموزشی و افزایش یک پایه به دوره ابتدایی به‌نام پایه ششم بدون اینکه بستر آن فراهم شده باشد ساختار آموزش و پرورش را دگرگون ساخته به دلیل کمبود نیرو در این دوره بعضی از نیروها بدون داشتن تخصص لازم، بالاجبار وارد این مقطع شده‌اند که تبعات فراوانی از جمله عدم کارآیی و خستگی زود‌رس معلمین را در پی داشته است. هر نیرویی در هر رشته جهت انتقال به مناطق و ادارات مختلف کافی است از تیک ابتدایی استفاده نموده و بدون میل و رغبت در دوره حساس ابتدایی مشغول به‌کار شود، عدم وجود فضای کافی جهت دو دوره ساختن مقطع ابتدایی و قرار دادن دانش‌آموزان پایه ششم در همجواری پایه‌های اول بدون مشکل نبوده است.
عدم نسبت و رابطه‌ی منطقی بین نیروهای موجود زن و مرد در آموزش و پرورش که این امر باعث شده تا معلم‌ها دانش‌آموزان راهنمایی را در پایه ششم ابتدایی آموزش بدهند.

تغییر کتب درسی و عدم برگزاری دوره‌های مفید و کافی جهت تدریس این دروس و کمبود نیروهای متخصص و امکانات لازم در درس‌هایی همانند، سبک زندگی و فناوری…
عدم تخصیص اعتبار جهت برگزاری دوره‌های ضمن خدمت معلمان و اخذ وجه از آنان و ایجاد نارضایتی در جامعه معلمین.
حذف اضافه کار مدیران، معاونین وخدمتگزاران.
حذف مأموریت و تقلیل اضافه کار کارکنان اداری.
حذف ساعات فوق برنامه‌ی مدارس خاص و حتی حذف سهمیه اغذیه مدارس شبانه روزی.
تقلیل زیاد ساعات سرگروه‌های آموزشی که این امر نظارت بر آموزش‌ها را دچار مشکل ساخته است.
بحث متمرکز نمودن هدایت تحصیلی در نظام جدید که دانش‌آموزان و خانواده‌ها را دچار سردرگمی نموده است و صدها مشکل ریز و درشت دیگر که اهم آن کمبود و عدم ساماندهی صحیح نیروی انسانی و به‌کارگیری نیروها بدون در نظرگرفتن شرایط سنی و صلاحیت‌های عمومی و تخصصی و حذف اعتبارات مختلف می‌باشد که این مهم، بزرگ‌ترین نهاد آموزش و پرورش کشور را درگیر مسائل حاشیه‌ای فراوانی نموده است.
چه کسانی باید برای رفع این مشکلات به شما کمک کنند و آیا کمک و حمایت لازم کرده‌اند و چقدر از آن‌ها در زمان مدیریت شما رفع شده است؟
چون آموزش و پرورش به‌صورت متمرکز اداره می‌گردد و در زمینه‌ی منابع مالی، اعتبارات و گزینش نیرو تفویض اختیار صورت نگرفته، بنابراین بیشتر باید منتظر تصمیمات و اقدامات وزارتخانه بود ولی در حوزه داخلی در شهرستان تمامی ادارات و نهادها و همکاران عزیزمان در آموزش و پرورش بیشترین همکاری را با این اداره داشته‌اند.
اخیراً شایع شده بود که تعدادی نیروی غیر‌بومی وارد آموزش و پرورش کازرون شده است و در شبکه‌های اجتماعی موجب اعتراضاتی شده لطفاً در این مورد توضیح دهید؟
ابتدا باید اشاره کنم که به‌کارگیری نیرو در حوزه اختیارات ادارات مناطق نیست. طی بخشنامه وزارتی مصوبه‌ی مجلس شورای اسلامی دستور‌العملی مبنی بر به‌کارگیری نیروهای پیش دبستانی ضمیمه‌ی دولتی که حقوق و حق بیمه آن‌ها در فایل حسابداری آموزش و پرورش از سال‌ها قبل ثبت شده بود به مناطق ارسال گردید. پیرو این بخشنامه جلسه‌ای با حضور کلیه رؤسای ادارات در مرکز استان برگزار و قرار شد بر این اساس با مسئولیت شرعی رؤسای ادارات عین بخشنامه اقدام شود. در هر اداره کارگروهی تشکیل و کازرون اسامی بیست و هفت نفر که شرایط بخشنامه را داشتند به استان ارسال که پس از تأیید کارگروه استان همه آن‌ها پست‌بندی و به کار گرفته شدند. در مرحله‌ی اول در یک منطقه‌ی همجوار تخلفی صورت گرفت و تعدادی نیرو که بخشنامه شامل آن‌ها نمی‌شد به این عرصه ورود پیدا کردند که مورد اعتراض سخت کلیه رؤسا به‌خصوص اداره کازرون قرار گرفت. بعد از بحث و تبادل نظر فراوان با مسئولین اداره‌کل در مرحله‌ی دوم ۸۲ پرونده با توجه به شرایط منطقه‌ی همجوار که فقط مهر وامضای مدیر مدرسه داشتند مورد تأیید قرار گرفت. بعد با پیگیری‌های مجدانه قرار براین شد که کارگروه استان با هماهنگی کارگروه شهرستان بعد از پالایش و تأیید پرونده جهت به‌کارگیری این نیروها اقدامات لازم را انجام دهند که این مهم در حال پیگیری است. بعضی از افراد که به دلایل مختلف همانند تحویل مدارک جعلی و یا مدرک دیپلم یا مراجعه بعد از موعد مقرر حذف شده بودند مطالبی را غیر منصفانه و به کذب در فضای مجازی منتشر نمودند. قابل ذکر است که نیروهای ورودی با توجه به امتیاز تقسیم و براساس نیاز شهرستان‌ها پست‌بندی می‌گردند. همانطورکه بعضی از نیروهای کازرونی به‌دلیل امتیاز کم در مناطق اطراف مشغول خدمت شدند، براساس شدت نیاز کازرون یعنی خالی بودن ۲۰۰ کلاس درس در دوره ابتدایی تعدادی از معلمان غیر بومی براساس امتیاز به شکل استانی، پست‌بندی و در مدارس کازرون مشغول به‌کار شدند.
در ماه گذشته تعدادی فرهنگیان هماهنگ با سایر نقاط کشور به وضعیت حقوق و معیشت و رفاه خود اعتراض کرده و جلوی اداره تجمع کردند، در پاسخ به اعتراض آن‌ها شما چه اقدامی کردید؟
معلمین در جامعه‌ی ما و به‌خصوص در سیستم اداری کشور مظلوم واقع شده‌اند. مشکلات عدیده‌ی مالی از جمله حقوق کم، عدم پرداخت اضافه کار و حق التدریس به مدت ۹ ماه، عدم پرداخت حق الزحمه عوامل اجرایی حوزه تصحیح اوراق، و عدم ارائه‌ی خدمات مفید بیمه‌ای و رفاهی و غیره … دارند. این درحالی است که تابه‌حال نوشته‌ها و گفته‌ها و نقدها نتوانسته حلال مشکلات آنان باشد. لذا فرهنگیان صبور و نجیب. بالاجبار برای احقاق حقوق خویش و به منظور تخلیه هیجانی و درد دل نمودن، به خانه خود یعنی آموزش و پرورش مراجعه می‌کنند. که در این رابطه گزارش مبسوطی از درخواست‌های معلمین از طریق اداره برای پیگیری به استان ارسال گردیده است.
مهم‌ترین عملکرد شما و همکاران‌تان در معاونت‌های مختلف در این چند سال چه بوده است؟
در معاونت آموزشی:
۱٫ تشکیل تیم آموزشی هوا فضای دانش‌آموزی در پژوهش‌سرا و دعوت از خلبانان پایگاه هوایی بوشهر جهت آموزش آنان و به پرواز در آمدن اولین پهباد و دست ساخته‌ی دانش‌آموزان در مراسم ۱۳ آبان
۲٫ برگزاری همایش‌ها و مسابقات مختلف جهت آشنا ساختن دانش‌آموزان با هویت ملی و ادبیات اصیل ایرانی از جمله مسابقه شاهنامه‌خوانی، خوانش ادبی و… .
۳٫ تجلیل از شاعران و نام‌آوران بزرگی که مدارس به‌نام آن‌ها نام‌گذاری شده همانند پروین اعتصامی، سعادت، حافظ و… . برگزاری جشنواره گلستان‌خوانی به شکل فراگیر و زیبا (طرح استانی).
۴٫ اقدام جهت آموزش مهارت‌های مختلف زندگی به دانش‌آموزان از جمله برگزاری نمایشگاه کسب و کار دانش‌آموزی، نمایشگاه غذای سالم و حلال و نمایشگاه گل و گیاه، ‌برگزاری همایش دوچرخه‌سواری دانش‌آموزان و مسئولین ادارات در سطح شهر با همراهی فرماندار، اعضای شورای شهر و کلیه شهروندان به مناسبت روز هوای پاک.
۱٫ برگزاری چهار دوره المپیاد رایانه دانش‌آموزی (طراحی، برنامه‌ریزی، اجرا)
۲٫ معرفی الگوهای علمی و نخبه موفق به دانش‌آموزان از طریق برگزاری همایش‌های بزرگ و تجلیل از الگوی برتر علمی همراه با تقدیر از دانش‌آموزان ممتاز از جمله (دعوت از پروفسور خدا دوست، پروفسور رضا ملک‌زاده و…) جهت ارائه تجربه‌ی نخبگی به دانش‌آموزان در همایش‌ها.
۳٫ اجرای جشنواره تئاتر و ضرب‌المثل به زبان انگلیسی و برگزاری مسابقه‌ی کازرون‌شناسی به این زبان
۴٫ اجرای طرح خلاقانه‌ی معلم پویا، تدریس برتر (در این طرح یک تیم ارزیاب متخصص شیوه تدریس دبیران را در کلاس درس مورد نقد و ارزیابی قرار می‌دهد که دبیران متقاضی در کلاس درس به صورت کتبی و مالی مورد تشویق قرار می‌گیرند (یکی از دبیران می‌فرمود بعد از ۲۷ سال تدریس در رشته‌ام هیچ‌گاه متوجه تکیه کلام خودم نشدم و ۲۷ سال این مشکل را در کلاس‌های مختلف با خود جا‌به‌جا می‌کردم تا اینکه تیم ارزیاب اداره مرا متوجه این مسئله ساخت.)
۵٫ برگزاری اولین همایش بزرگ جشنواره سپاس معلم و تقدیر از تلاش‌ها و موفقیت‌های ۴۰۰ نفر از معلمان، مدیران و معاونین دوره ابتدایی و متوسطه اول و دوم و تقدیم مدال افتخار و لوح تقدیر به آنان.
کشف و شناسایی استعدادهای دانش‌آموزی در زمینه‌های مختلف، به‌عنوان نمونه، برگزاری کارگاه آموزشی خوانش، مجری‌گری و فن‌بیان برای آنان… .
۱٫ تجلیل و تقدیر از همکاران ایثارگر فرهنگی که در آموزش و پرورش نام و ایثار آنان مغفول مانده بود همانند مرحوم رضا‌خواه، مرحوم طوبی بهشتی که نتیجه‌ی آن تألیف کتابی به‌نام تأثیر‌گذاران فرهنگ کازرون به قلم صدیق و اهدای یک منزل مسکونی به آموزش و پرورش از طرف طوبی بهشتی شد.
۲٫ اخذ حدود ۴۰۰ تشویقی وزارتی در طول یک سال تحصیلی جهت همکاران درحوزه معاونت آموزشی
۳٫ تقدیر و تشکر از مؤلفان فرهنگی و تجلیل از بانوان آنان به‌عنوان حامیان مؤلفان کتاب‌ها

در معاونت پشتیبانی:
در حوزه عمرانی با توجه به همه‌ی تنگناهای اقتصادی اقداماتی به شرح ذیل انجام گرفته است:
تعمیر سالن شریعتی، تنها و بزرگترین سالن همایش در کازرون که هویت فرهنگی آموزش و پرورش کازرون نیز می‌باشد، این سالن با نمای بیرونی سنتی بازسازی و اندرونی سالن هم زیبا‌سازی، تعمیر و به صندلی‌های مدرن همایش نیز مجهز شد.
در طبقه‌ی دوم این ساختمان نیز سالن کنفرانسی به شکل زیبا طراحی که هم‌اکنون مورد استفاده همکاران و دانش‌آموزان قرار گرفته است.
• ساخت ورزشگاه بزرگ فرهنگیان با زمین چمن مصنوعی استاندارد و با هدف اینکه در آینده بتواند میزبان مسابقات آموزشگاهی استان قرار
بگیرد.
• احداث و راه‌اندازی زمین چمن مصنوعی فوتسال در ورزشگاه شهید فهمیده.
• تجهیز و راه‌اندازی پایگاه سلامت دانش‌آموزی.
• مجتمع تجاری- اداری در‌حال ساخت آموزش و پرورش (شامل بخش تجاری-سالن کنفرانس و حوزه تصحیح اوراق دانش‌آموزی)
• اقدامات صورت گرفته در اردوگاه دانش‌آموزی ولی عصر (احداث و ساخت سالن چند منظوره، احداث روشویی‌های متعدد جهت استفاده‌ی دانش‌آموزان در زمان اردو و ایجاد باغستان انگور و زیتون و گل نرگس)
• ساخت و احداث سالن همایش در بوستان فرهنگ و تکمیل فاز دوم این بوستان
• گسترش و احداث سالن جهت انبار ستاد اسکان
• ساخت نمازخانه و سالن مدارس شاه امیری روستای ناصرآباد، شاهد شیروانی، سعادت، شهید صادق‌زاده، شهید رضازاده و کلاس درس شاهد رصاف آسفالت حیاط مدرسه آموزشگاه قدسی، مرتجز، بهار آزادی و حجاب که به کمک مدیران مدارس و با همراهی و هماهنگی اداره آموزش و پرورش صورت گرفته است.
• ساخت و تجهیز سایت کامپیوتری هنرستان دکتر علی شریعتی.
• ساخت مدرسه خیر‌ساز روستای دریس.
• عقد قرارداد با نوسازی جهت ساخت مدرسه ۱۲ کلاسه خیرساز.
• برگزاری جشنواره خیرین و تقدیر از آنان که نتایج خوبی در برداشت.
ساماندهی اموال، ۳۰ هزار برچسب تقسیم شده و تقریباً همه‌ی و‌سایل اداری در آموزشگاه‌ها دارای برچسب اموال می‌باشد.
• گرفتن اسناد املاک بدون سند با تلاش و پی‌گیری‌های بخش حقوقی
لازم به‌ذکر است که جهت اخذ سند اردوگاه ولی عصر اقدامات لازم صورت گرفته است. ثبت و کد‌گذاری پرونده‌های مدارس منحله در سامانه‌ی الکترونیکی که به‌همین منظور یعنی حفاظت و دسترسی سریع‌تر طراحی شده است.

بخش اداری:
طراحی سامانه‌ی ثبت نام الکترونیکی
طراحی سامانه الکترونیکی نیروی انسانی که در صورت استفاده می‌تواند بسیاری از مشکلات ثبت ابلاغ همکاران را مرتفع نماید
تهیه و تدوین کارنامه عملکردی جهت همکاران اداری به‌گونه‌ای که تمامی فعالیت‌ها و نمرات حاصل از نظر‌خواهی ارباب رجوع در این کارنامه ثبت شده است
تدوین کتاب تأثیر‌گذاران فرهنگ کازرون و خیرین مدرسه‌ساز (به‌نام فانوس‌های همیشه روشن)
تدوین کتاب برنامه در شهریور‌ماه و استفاده از برنامه‌ریزی دقیق در طول سال تحصیلی
برگزاری همایش پیاده‌روی خانواده بزرگ فرهنگیان با مساعدت شرکت شیرارژن همراه با جوایز متنوع و ارزنده
برای ارج نهادن به مقام شامخ معلم در یک اقدام نو و خلاقانه به پیشنهاد فرماندار و مساعدت ایشان و تمامی ادارات شهرستان کازرون کلیه‌ی فرهنگیان در تالار تک ستاره دعوت شدند که در این مراسم برخلاف گذشته که خود فرهنگیان از خودشان تقدیر می‌کردند فرماندار و کلیه‌ی رؤسای ادارات هنگام ورود معلمان به سالن ایستاده با هدیه گل از آنان تقدیر و تجلیل نمودند در هفته معلم با مساعدت گروه هنری دوکوهه به مدت ۵ شب با برنامه‌های شاد و متنوع همراه با اهدای جوایز میزبان خانواده فرهنگیان بوده‌ایم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *