مدیرعامل آتش‌نشانی کازرون: قول می‌دهیم در چند سال آینده کازرون را به‌ عنوان شهر ایمن در کشور معرفی کنیم+ویدئو

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کازرون در گفت‌وگوی اختصاصی با طلوع جنوب:

قول می‌دهیم در چند سال آینده کازرون را به‌عنوان شهر ایمن در کشور معرفی کنیم

* شهروندان باید آگاهی خود را از محیط اطراف در مقوله ایمنی بالاتر ببرند

* برای هر حادثه‌ای در هرکجای شهر و در شلوغ‌ترین زمان، زیر ۴ دقیقه به محل می‌رسیم

گفت‌وگو/ منوچهر حبیبی

اشاره:  مهدی صادق زاده متولد و اهل کازرون است. دارای مدرک کارشناسی مدیریت دولتی و کارشناسی ارشد حرفه‌ای آتش‌نشانی و خدمات ایمنی است. در سوابق کاری او، علاوه بر همکاری گسترده با جمعیت هلال‌احمر، بیش از پنج سال تصدی‌گری معاونت آموزش، پژوهش و امور داوطلبان سازمان آتش‌نشانی بوشهر، کارشناسی ارزیاب ریسک بیمه البرز استان بوشهر، مشاوره ایمنی و آتش‌نشانی شرکت بازرگانی ایران در استان بوشهر، همچنین کارشناسی و مشاوره ایمنی در شرکت سینا (بنیاد بارانداز) در اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر و کارشناسی ایمنی و آتش‌نشانی برنامه‌های رادیویی صداوسیمای مرکز استان بوشهر دیده می‌شود. کسب عناوین سرباز پژوهشگر برتر و دریافت تقدیرنامه از سوی مقام معظم رهبری، دریافت تندیس امداد و ایثار از ریاست‌جمهور و تقدیر از وزرای وقت رفاه و کشور و رئیس‌کل جمعیت هلال‌احمر کشور بخشی از افتخارات او تا پیش از تصدی‌گری پست ریاست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کازرون به شمار می‌رود. او همچنین سال‌هاست در رشته‌های تخصصی مرتبط با آتش‌نشانی، ایمنی و امداد و سوانح به تدریس در دانشگاه‌های (بوشهر، شیراز و کازرون) مشغول است و تاکنون پنج کتاب نیز در این زمینه به رشته تحریر درآورده که همگی منابع رسمی دانشگاهی در کشور هستند. ثبت ۳۵ مقاله علمی هم در روزمه پژوهشی وی دیده می شود.
۲۲ خردادماه ۱۳۹۵ به سمت مدیریت عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کازرون منصوب و به‌عنوان جوان‌ترین مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی در کشور کار خود را در شهرستان کازرون آغاز کرد. وی در مدت یک سال و چند ماه مدیریتی خود در کازرون توانسته گام‌های مؤثری در احیای سازمان آتش‌نشانی و ارتقای سطح فرهنگ ایمنی در شهر بردارد. مهدی صادق زاده همچنین امسال در مراسم هفته دولت، در زمره مدیران نمونه شهرستان کازرون قرار گرفت.

– درحال حاضر در شهر و شهرستان کازرون چند ایستگاه آتش‌نشانی استقراریافته و فعال است؟
ضمن عرض سلام و ادب خدمت همشهریان عزیز و گرامی و کلیه مخاطبان نشریه طلوع جنوب، جا دارد قبل از هر چیز از تمامی شهرداران و اعضای محترم شورای شهر ادوار گذشته و نیز کلیه مسئولین و مدیران عامل سازمان آتش‌نشانی کازرون بابت زحمات فراوانی که در مدت‌زمان تصدی مسئولیت کشیده‌اند، تقدیر و تشکر کنم؛ همچنین از شهردار محترم کازرون جناب آقای مهندس باقری، اعضای هیئت‌مدیره و شورای سازمان آتش‌نشانی و اعضای محترم شورای اسلامی شهر کازرون به‌واسطه همکاری و تعامل شایسته با سازمان آتش‌نشانی کمال امتنان را دارم.
در خصوص سؤال جنابعالی، در خود شهر کازرون دو ایستگاه فعال داریم ولی در همه بخش‌های تابعه ازجمله شهرهای خشت، کنارتخته، بالاده، قائمیه و نودان هم ایستگاه‌های آتش‌نشانی به همراه ماشین‌آلات آتش‌نشانی وجود دارد؛ بنابراین مجموعاً در سطح شهرستان ۷ ایستگاه آتش‌نشانی وجود دارد.

– آیا با تغییر در احداث بنا، به‌ویژه انبوه‌سازی و ساخت ساختمان‌های بلند، آتش‌نشانی کازرون از تجهیزات لازم و کافی برای مواقع لازم برخوردار است؟
البته تاکنون در شهر کازرون مجوز ساخت بیش از ۱۰ طبقه صادر نشده است و همان ساختمان‌های ۱۰ طبقه‌ای هم که مجوز ساخت دریافت کرده‌اند، هنوز در مرحله ساخت هستند. از طرفی از منظر قانون، ساختمان‌های بالای ۳۲ متر بلندمرتبه محسوب می‌شوند. در شرایط فعلی، ما در شهر کازرون برای امدادرسانی به ساختمان‌های تا ۶ طبقه مشکلی نداریم، اما برای ساختمان‌های مرتفع‌تر و با حرکت به سمت بلندمرتبه‌سازی در سطح شهر، طبعاً باید به سوی به‌روز کردن تجهیزات خود حرکت کنیم؛ در این زمینه بخصوص، همان‌طور که قبلاً هم گفته‌ایم خریداری نردبان بلندمرتبه ۳۲ متری (اسنوکر) نیاز شهر کازرون است و باید به‌صورت جد توسط مسئولان پیگیری شود چراکه تأمین اعتبار آن از عهده سازمان خارج است.

– برای حفظ و ارتقای آمادگی کارکنان و نیروها چه اقداماتی انجام می‌شود؟
روزی که بنده به سازمان آتش‌نشانی کازرون آمدم، عملاً تست آمادگی جسمانی و تربیت‌بدنی در سازمان وجود نداشت؛ اما درحال حاضر علاوه بر اینکه کارکنان ورزش‌هایی مانند فوتسال، والیبال و شنا را به‌طور مرتب انجام می‌دهند، طبق قانون وزارت کشور، هر شش ماه یک‌بار هم از آن‌ها تست آمادگی جسمانی گرفته می‌شود؛ همچنین علاوه بر این آتش‌نشانان باید در تست‌های عملیاتی استاندارد با تمام تجهیزات و شرایط عملیات شرکت کنند. برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی نیز که به‌طور مرتب انجام می‌گیرد.

– آیا دیگر نهادها و ادارات به‌خصوص آموزش‌وپرورش در زمینه پیشگیری و کاهش آتش‌سوزی و سوانح با شما همکاری دارند؟
با توجه به حساسیتی که در سطح شهر ایجاد کرده‌ایم، مدیریت محترم آموزش‌وپرورش شهرستان و بسیاری از ادارات اقدامات مؤثری را درزمینه پیشگیری و آموزش با همکاری سازمان آتش‌نشانی آغاز کرده‌اند؛ درحال حاضر در اکثر مدارس برنامه‌های آموزشی تئوری و عملی برای دانش‌آموزان و معلمان داشته‌ایم و برای کارمندان آموزش‌وپرورش هم چندین دوره آموزشی برگزار شده است. در این آموزش‌ها مواردی همچون نحوه کار با خاموش‌کننده‌ها، شناخت انواع آتش و راه‌های اطفای آن‌ها، اقدامات ایمنی در هنگام زلزله، آموزش نکات مهم امدادی و پیشگیری از بروز حوادث و … توسط کارشناسان سازمان ارائه می‌شود. بحمدالله درمجموع تعامل سازمان آتش‌نشانی با ادارات شهرستان و به‌ویژه آموزش‌وپرورش فوق‌العاده بالاست.

– طی سال‌های اخیر، با توجه به بروز و تشدید پدیده خشکسالی، آتش‌سوزی در سطح جنگل‌ها و مراتع افزایش‌یافته است. چه اقدامات و پیش‌بینی‌هایی در این بخش انجام‌ گرفته است؟
در این زمینه، از اواخر دوره فرمانداری آقای گرامی و از آغاز کار آقای علوی، بررسی و پایش منطقه را برای احصای نقاطی که مستعد بروز بیشترین حوادث آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع است را انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که منطقه نودان در این زمینه بیشترین پتانسیل بروز حادثه آتش‌سوزی را داراست. درمجموع با هماهنگی‌های انجام‌شده قرار شد دهیاری‌ها و مسئولان محلی روستاها تعدادی بسیجی یا نیروهایی که ممکن است بتوانند در زمان بروز آتش‌سوزی زودتر از نیروهای آتش‌نشانی خود را به محل برسانند به ما معرفی کنند؛ ما افراد معرفی ‌شده را به‌صورت تخصصی آموزش دادیم. درمجموع در هر بخش حدود ۱۰۰ نفر آموزش داده شدند و برای آن‌ها گواهی صادر شد. همین مسئله باعث شد میزان آتش‌سوزی و خسارات در مقایسه با سال‌های قبل بسیار ناچیز باشد.
علاوه بر این، یک جلسه هم با رئیس محترم اداره جهاد کشاورزی در خصوص آتش‌سوزی بقایای محصولات کشاورزی برگزار شد و در این جلسه مقرر شد کشاورزان درزمینه آتش نزدن بقایای محصولات خود توجیه شوند چرا که این کار هم برای زمین کشاورزی مضر است، هم برای مباحث زیست‌محیطی و هم موجب هدر رفتن انرژی و توان نیروهای عملیاتی سازمان می‌شود، درحالی‌که ممکن است در همان موقع حادثه دیگری در شهر رخ دهد و ما دچار مشکل کمبود نیرو و تجهیزات شویم.

– مدت‌زمان رسیدن نیروهای آتش‌نشان به محل حادثه بسیار مهم است، آیا این زمان برای آتش‌نشانان کازرون در حد استاندارد است؟
این زمان مطابق استانداردهای کشوری برای روز تا ۵ دقیقه و برای شب زیر ۳ دقیقه است؛ درحال حاضر در کازرون، در هرکجای شهر آتش‌نشانان ما زیر ۴ دقیقه به محل حادثه می‌رسند. در این زمینه در عملیات‌های ساعت صفر در شلوغ‌ترین زمان‌ها و مکان‌ها کارکنان را از جهات مختلف ازجمله همین مدت‌زمان رسیدن به محل حادثه محک می‌زنیم؛ این کار به‌صورت مکرر و در زمان‌های نامعلوم بدون هماهنگی با کارکنان انجام می‌شود تا آن‌ها بفهمند در زمان‌ها و مکان‌های شلوغ، چگونه باید بهترین مسیر را برای رسیدن به محل حادثه انتخاب کنند. در این عملیات‌ها گاهی حتی از خود مردم حاضر در محل می‌خواهیم تا زمان رسیدن نیروها را بسنجند.

– خدمات سازمان آتش‌نشانی چه مواردی را شامل می‌شود؟
هرزمانی که هر شهروندی دچار مشکل شود و جان یا مال او مورد تهدید قرار گیرد و یا رعب و وحشت برای شهروندان ایجاد شود، کارکنان ما موظفند برای کمک به شهروندان سر صحنه حاضر شوند. این موارد از جانوران موذی که باعث ترس یا آزار شهروندان شوند تا حوادثی مانند آتش‌سوزی و تصادف را شامل می‌شود. البته قبلاً این‌طور نبود که آتش‌نشانی همه این موارد را برود اما از زمان آمدن من، کارکنان موظف به رفتن تمام این عملیات‌ها هستند.

– یکی از معضلات موجود، آتش گرفتن خودروها در جاده است، چه موانعی در جهت رسیدن به‌موقع کارکنان به محل حادثه وجود دارد؟
سازمان آتش‌نشانی متولی محدوده خدمات شهری است، نه متولی جاده‌ها. از طرفی طبق قانون برای خارج کردن ماشین از محدوده خدماتی شهر، ابتدا باید با مسئول محترم مدیریت بحران شهرستان هماهنگی انجام گیرد و مجوز کتبی اخذ شود. اگرچه در زمان بروز حادثه ما هماهنگی را به‌صورت شفاهی انجام می‌دهیم و بلافاصله نیروهای عملیاتی را اعزام می‌کنیم، اما هم‌زمان هم پیگیر دریافت مجوز از طریق فکس می‌شویم؛ اما به‌هرحال این روند به زمانی بیشتر از عملیات‌های درون‌شهری لازم دارد.
خوشبختانه علی‌رغم وجود این روال، تاکنون هیچ‌گاه نبوده که حادثه‌ای رخ‌داده باشد و ما برای امدادرسانی نرفته باشیم.

– آیا موانع خاصی در کار شما وجود دارد که بخواهید از آن صحبت کنید؟
یکی از مشکلات و موانع این است که ما اگر بخواهیم یک ماشین آتش‌نشانی مثلاً نردبان اسنوکر را از هرکجای کشور بخریم، باید بیش از ۳ میلیارد تومان پرداخت کنیم؛ اما اگر بخواهیم همین ماشین را مثلاً از خارج کشور وارد کنیم، هزینه‌ای معادل ۷۰۰ یا ۸۰۰ میلیون نیاز خواهیم داشت، ولی بعد از آن برای انتقال به داخل کشور باید تعرفه‌های گمرکی را پرداخت کنیم و تازه بعدا مشکل شماره‌گذاری هم خواهیم داشت؛ همین مسئله تا حدودی در مورد دیگر وسایل و تجهیزات آتش‌نشانی نیز وجود دارد. این درحالی‌که است که مثلاً اورژانس یا هلال‌احمر می‌توانند بدون پرداخت گمرکی ماشین و تجهیزات وارد کنند. نیاز است دولتمردان یا نمایندگان محترم مجلس تمهیداتی بیندیشند برای اینکه سازمان آتش‌نشانی هم بتواند از این امتیازات استفاده کند.

– آیا توصیه خاصی برای مردم فهیم شهر کازرون دارید؟
کازرون شهری با پیشینه و تاریخ غنی و فرهنگی غنی است. ما باید به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم ایمنی را در سطح شهر و بین شهروندان نهادینه کنیم. خوشبختانه سازمان آتش‌نشانی در این راستا اقدامات مؤثری را آغاز کرده است؛ آموزش، اطلاع‌رسانی، برگزاری سمینارها، راه‌اندازی و تقویت داوطلبان آتش‌نشان ازجمله این اقدامات بوده است.
شهروندان باید آگاهی خود را از محیط اطراف در مقوله ایمنی بالاتر ببرند؛ به‌عنوان‌مثال ما به‌عنوان شهروند هنوز طرز استفاده از خاموش‌کننده‌ها را بلد نیستیم و یا نقاط ایمن منزل خود را برای زمان وقوع زلزله شناسایی نکرده‌ایم، پس باید نسبت به این مسائل حساس شویم؛ همین مسئله مسئولیت سازمان آتش‌نشانی را بالا می‌برد چرا که باید این فرهنگ را جا بیندازد.
ان‌شاءالله ما قول می‌دهیم در چند سال آینده، کازرون را به‌عنوان شهر ایمن در کشور معرفی کنیم.

– و سخن پایانی…
ما در کازرون به دنبال تأسیس ایستگاه‌های جدید آتش‌نشانی هستیم. این ایستگاه‌ها نیاز شهر کازرون است؛ شاید هنوز شهر به آن صورت پیشرفت نکرده باشد، اما باید از الان پیشرفت‌های درحال انجام و آینده را در نظر گرفت؛ شهرک‌های جدید و روستاهای اطراف نیازمند خدمات ایمنی و آتش‌نشانی هستند. در این زمینه درحال پیگیری هستیم و چه در بحث تجهیزات لجستیکی و چه در زمینه احداث ایستگاه‌ها با کمک شهردار محترم جناب آقای باقری که انصافاً دیدگاهشان در بحث آتش‌نشانی دیدگاهی فوق‌العاده مثبت، باز و همراه است، ان‌شاءالله بتوانیم خبرهای خوشی را به شهروندان بدهیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *