سرپرست اداره آموزش‌وپرورش کازرون: برخی تبلیغات آموزشی در سطح شهر مورد تأیید آموزش‌وپرورش نیست

گروه خبری/ منوچهر حبیبی، محمدحسین هاشمی کشکولی، علی گلچین:  سرپرست اداره آموزش‌وپرورش کازرون بابیان اینکه برخی بنرهای تبلیغاتی آموزشی در سطح این شهر مورد تأیید آموزش‌وپرورش نیستند، گفت: نصب بنرهای تبلیغاتی آموزشی از قبیل کنکور، زبان و… روال بر این است پیش از مراجعه به شهرداری بایستی از اداره آموزش‌وپرورش استعلام گرفته شود.
عبدالرضا یزدانی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار روزنامه طلوع در پاسخ به سؤالات خبرنگار این روزنامه مبنی بر اینکه آیا آموزش‌وپرورش بر کیفیت تدریس و آموزش و ارزشیابی در مدارس غیردولتی نظارت دارد اظهار داشت: آموزش‌وپرورش در امر نظارت بر مسائل آموزشی در مدارس دولتی و غیردولتی کوتاهی ندارد و از وظایف اصلی خود می‌داند که در این راستا نظارت‌ها توسط معاونت‌ها و گروه‌های آموزشی انجام می‌گیرد و دائم این مدارس مورد رصد و ارزیابی قرار می‌گیرند.
وی گفت: چنانچه در راستای نظارت مورد خاصی مشاهده شود و یا اینکه اولیا و یا دانش‌آموزان به واحد بازرسی شکایت و یا گزارشی داشته باشند با جدیت تمام موردبررسی و پیگیری قرار می‌گیرد.

در بخش جذب نیرو در مدارس غیردولتی، آموزش‌وپرورش عملاً هیچ ورودی ندارد/ صلاحیت و گزینش نیروهای شاغل در مدارس غیردولتی از طریق هسته گزینش مورد تأیید قرار می‌گیرد
سرپرست اداره آموزش‌وپرورش کازرون در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر بحث جذب نیروی غیرمتخصص و بی‌تجربه در مقاطع و پایه‌های تحصیلی در مدارس غیردولتی افزود: در بخش جذب نیرو در مدارس غیردولتی، آموزش‌وپرورش عملاً هیچ ورودی ندارد، چراکه در مدارس غیردولتی رقابت وجود دارد و به همین دلیل این‌گونه مدارس سعی می‌کنند به سمت نیروهایی بروند که بازده و راندمان کاری بالایی داشته باشند تا بتوانند ماندگار شوند.
یزدانی ادامه داد: صلاحیت و گزینش نیروهای شاغل در مدارس غیردولتی ازجمله مدیر و کارکنان آموزشی از طریق هسته گزینش مورد تأیید قرار می‌گیرد، اما چنانچه مورد خاصی گزارش شود، توسط هسته گزینش موضوع رصد و پیگیری می‌شود.

تمام فضاهای آموزشی مدارس دولتی و غیردولتی مورد بازرسی کارشناسان اداره کل نوسازی مدارس قرار می‌گیرد
سرپرست آموزش‌وپرورش کازرون در پاسخ به بحث نبود فضای کافی و مناسب در برخی مدارس غیردولتی و استفاده از ساختمان‌های قدیمی و متروکه بیان داشت: تمام فضاهای آموزشی مدارس دولتی و غیردولتی ازنظر فنی، کوچکی و بزرگی، ظرفیت و… مورد بازرسی و بازدید کارشناسان اداره کل نوسازی مدارس قرار می‌گیرد و سپس نسبت به صدور مجوز و تأییدیه اقدام می‌شود.
وی گفت: برخی مدارس غیردولتی قدیمی پیش‌ازاین قانون به فعالیت مشغول هستند که فعالیت آنان مربوط به قانون قبل است.
یزدانی اضافه کرد: درهرصورت فضای آموزشی مدارس دولتی و غیردولتی باید از استاندارد و استقامت کافی برخوردار باشد.
سرپرست آموزش‌وپرورش کازرون به پرداخت حقوق و مزایا و حق‌التدریس به مربیان و معلمان اشاره کرد و اظهار داشت: پرداخت حقوق بحث بسیار مهمی است که در این راستا شکایت و گلایه‌های زیادی از آموزشگاه‌های آزاد و غیردولتی شده که از قانون کار برخوردار نیستند.
وی تصریح کرد: آموزش‌وپرورش در راستای پرداخت حقوق و بیمه معلمان و مربیان در آموزشگاه‌های آزاد نمی‌تواند ورود کند، فقط ما گزارش‌گیری می‌کنیم و موارد را به اداره کار ارجاع می‌دهیم.


یزدانی با ابراز تأسف گفت: برخی از این مربیان و معلمان به خاطر نبود امنیت شغلی، از ارائه گزارش به‌صورت کتبی خودداری می‌کنند. چراکه می‌ترسند شغل‌شان را از دست بدهند؛ بنابراین مستنداتی دال بر این قضایا در دست نداریم.
سرپرست آموزش‌وپرورش کازرون در پاسخ به سؤالی مبنی بر چگونگی تهیه و توزیع غذا و میان وعده به دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی و اطمینان از موارد بهداشتی و سلامت مواد غذایی و اقدامات صورت گرفته در این راستا گفت: چگونگی توزیع مواد غذایی و اطلاع از صحت‌وسقم از سلامت آن توسط کارشناس بهداشت و سلامت آموزش‌وپرورش و مراکز بهداشت به‌طور سرزده از مدارس دولتی و غیردولتی قرار می‌گیرد و چنانچه مواردی مشاهده شود تذکر داده می‌شود.

متأسفانه برخی سرویس‌های ایاب و ذهاب عمومی مدارس ازجمله مینی‌بوس‌ها از استانداردهای کافی برخوردار نیستند
یزدانی در پاسخ به سؤالی مربوط به بحث ایاب و ذهاب و جابجایی دانش‌آموزان و اطمینان از سلامت خودروها و صلاحیت رانندگان افزود: سرویس ایاب و ذهاب در بخش مدارس دولتی و غیردولتی با دقت کامل مراحل قانونی آن توسط واحد کارشناسی انجمن اولیا و مربیان آموزش‌وپرورش و اداره تاکسیرانی ازجمله بررسی سوءپیشینه و ارائه کارت تردد آنان و سلامت روانی و جسمانی مرور می‌شود. ضمن اینکه در مدارس هم مدیران به‌عنوان مدیر اجرایی سرویس مدارس تمام مسائل را با دقت مدنظر دارند و چنانچه تخلفی از سوی رانندگان صورت بگیرد به آموزش‌وپرورش و اداره تاکسیرانی گزارش می‌شود.
یزدانی گفت: متأسفانه برخی سرویس‌های ایاب و ذهاب عمومی مدارس ازجمله مینی‌بوس‌ها از استانداردهای کافی برخوردار نیستند که خانواده‌ها به خاطر پایین بودن نرخ کرایه آنان، به سمت این‌گونه سرویس‌ها می‌روند که باید در این راستا بااحتیاط عمل کنند.
سرپرست اداره آموزش‌وپرورش کازرون با تشریح این سؤال مبنی بر اینکه آیا آموزش‌وپرورش نظارتی بر برخی تبلیغات آموزشی و برگزاری برخی از کلاس‌های آموزشی و کنکور و… دارد، اذعان داشت: بخش اعظمی از تشکیل این‌گونه کلاس‌ها با تبلیغات شروع می‌شود، به‌طوری‌که خانواده‌ها باید قبل از ثبت‌نام فرزندانشان به این‌گونه مراکز و مؤسسات، بایستی از آموزش‌وپرورش به‌عنوان یک‌نهاد نظارتی مشورت‌هایی داشته باشند تا بهترین انتخاب را برای عزیزان خود درباره آموزش داشته باشند.
یزدانی ادامه داد: تمام بنرهای تبلیغاتی آموزشی در سطح شهر بایستی قبل از مراجعه به شهرداری جهت جانمایی، از آموزش‌وپرورش استعلام بگیرند.
وی از واحد تبلیغات شهرداری درخواست کرد با جدیت تمام این موضوع را مدنظر داشته باشند چنانچه هرگونه تبلیغاتی مربوط به آموزش‌وپرورش، کنکور و… باشد باید به اطلاع اداره آموزش‌وپرورش برسانند و تأییدیه آن مرکز را از آموزش‌وپرورش اخذ نمایند.

زد و بند و مراودات توسط مدارس دولتی و غیردولتی با مؤسسات و کلاس‌های کنکور و… کاملاً غیرقانونی است
سرپرست آموزش‌وپرورش کازرون در پاسخ به سؤال برگزاری برخی کلاس‌های کنکور و آزمون‌ها به‌جای ارتقای علمی در راستای سودجویی و زد و بندها می‌روند اظهار داشت: زد و بند و مراودات توسط مدارس دولتی و غیردولتی با مؤسسات و کلاس‌های کنکور و… کاری کاملاً غیرقانونی است و چنانچه مشاهده شود برخورد می‌شود.
یزدانی ادامه داد: هرکدام از مدارس دولتی و آموزشگاه‌های آزاد باید در حیطه کاری که واگذار شده قدم بردارند و بدانند که برگزاری هرگونه کلاس‌های مختلف برای دانش‌آموزان ممنوع است.

نرخ شهریه مدارس غیردولتی بر اساس درجه‌بندی، فضای فیزیکی و امکانات مشخص می‌شود که این نرخ باید مصوب آموزش‌وپرورش باشد
وی تصریح کرد: نرخ شهریه مدارس غیردولتی بر اساس درجه‌بندی، فضای فیزیکی و امکانات مشخص می‌شود که این نرخ باید مصوب آموزش‌وپرورش باشد و در تابلوی اعلانات در طول سال تحصیلی نصب شود.
سرپرست آموزش‌وپرورش کازرون اضافه کرد: مدارس غیردولتی بایستی برای دانش‌آموزان کل ساعت آموزشی به‌اضافه پنج ساعت فوق‌برنامه در نظر بگیرند و چنانچه برخی مدارس، برنامه‌هایی ازجمله آموزشی، پرورشی، تئاتر و تکلیف در مدرسه توسط نیروهای پشتیبان و ارائه غذا و ناهار و اقدام می‌کنند باید این‌گونه مدارس گزارش ریز هزینه‌ها را به آموزش‌وپرورش ارائه دهند تا مورد تأیید شورای نظارت جهت دریافت وجه آن از دانش‌آموزان آن ‌هم کاملاً داوطلبانه صورت گیرد.


یزدانی گفت: در راستای کیفیت‌بخشی و نظارت بیشتر بر فعالیت مدارس غیردولتی و آموزشگاه‌های آزاد، کارگروه نظارت و بازرسی، از ابتدای سال تحصیلی از مهرماه تشکیل‌ شده تا با حضور خودشان در مدارس و آموزشگاه‌های آزاد تمامی مسائل از قبیل فضای فیزیکی، کیفیت آموزشی، پرورشی، تجهیزات، نیروهای آموزشی، کلاس‌های درس، سرویس مدارس و کمیت و کیفیت نیروهای آموزشی را رصد کنند و گزارش مکتوب جهت بررسی به شورای نظارت مدارس غیردولتی ارجاع دهند.

شهروندان و والدین بر امور مدارس و آموزشگاه‌ها نظارت داشته باشند
وی از شهروندان و خانواده‌های دانش‌آموزان اشتغال به تحصیل در مدارس غیردولتی و آموزشگاه‌های آزاد خواست بر این‌گونه امور مدارس و آموزشگاه‌ها نظارت داشته باشند و چنانچه مسائلی از قبیل مختلط بودن کلاس‌های آموزشی، نوع پوشش کارکنان، دریافت هزینه‌های بالاتر از نرخ مصوب را مشاهده کردند به واحد بازرسی و شکایت اداره آموزش‌وپرورش کازرون مراجعه کنند و گزارش دهند.
سرپرست آموزش‌وپرورش کازرون همچنین یادآور شد چنانچه مزاحمتی برای فرزندان خود توسط افراد ناشناس مشاهده کردند از طریق واحد بازرسی و شکایت و حراست آموزش‌وپرورش و دادستان شهرستان مورد را پیگیری کنند.
یزدانی در پایان گفت: تعداد ۲۷ آموزشگاه تقویتی، کنکور و زبان‌های خارجی در سطح شهر کازرون به فعالیت مشغول هستند که از این تعداد ۱۳ آموزشگاه تقویتی، کنکور که ۸ آموزشگاه آن دخترانه و ۵ آموزشگاه پسرانه و ۱۳ آموزشگاه زبان‌های خارجی فعالیت دارند که ۶ آموزشگاه دخترانه و ۷ آموزشگاه واحد پسرانه است.
وی ادامه داد: ۳۳ مدرسه غیردولتی در این شهر فعالیت دارند که ۱۲ مدرسه ابتدایی دخترانه، ۹ مدرسه ابتدایی پسرانه، ۴ مدرسه متوسطه اول دخترانه، ۴ مدرسه متوسطه اول پسرانه و ۲ مدرسه متوسطه دوم دخترانه و ۲ مدرسه متوسطه دوم پسرانه و یک واحد اختلالات یادگیری مشغول به فعالیت هستند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *