چاره اندیشی برای آلودگی هوای کازرون

محمدمهدی جعفری زادهشهرستان کازرون در نیم قرن اخیر با مجموعه‌ای از مشکلات و معضلات نو و کهنه مواجه بوده و به جای حل آن ها، با گذشت «هر دهه» و اینک با سپری شدن «هر سال» بر حجم مشکلاتش افزوده می‌شود. شمارش مشکلات مرکز شهرستان، بخش‌ها و روستاهایش نیاز به نگارش کتاب قطور دارد که به قلم کارشناسان و متخصصان حوزه‌ها و رشته‌های گوناگون می‌تواند به نگارش درآید. در این میان آلودگی هوا تراژدی جدیدی است که در یکی دو دهه اخیر، خود را مهمان ناخوانده مردم این شهرستان کرده است. اکثر کشورهای صنعتی پیشرفته جهان، براساس ملاک‌های علمی، کارخانه‌ها و مراکز آلاینده کننده هوا را حداقل با فاصله ۵۰ کیلومتری از محیط زیست انسان‌ها، احداث می‌کنند تا جان مردم به خطر نیفتد.
پروژه‌های پتروشیمی، نفت و گاز، مراکز تولید برق با سوخت فسیلی، کارخانه‌های صنعتی و… هرکدام به ثانیه و دقیقه بر آلودگی هوا می‌افزایند. موقعیت جغرافیایی کازرون به گونه‌ای است که به خاطر محصور بودن بین کوه‌های اطراف آن، هوای آلوده بر آن خیمه می‌زند و امکان جا‌به‌جایی، کمتر پیدا می‌کند. شاید کسانی که داخل شهر زندگی می‌کنند به خاطر عادت کردن به هوای آلوده موجود، متوجه این خطر نباشند ولی کسانی که وارد این شهر می‌شوند از بدو ورود، سنگینی این هوای آلوده را کاملاً حس می‌کنند و متوجه این خطر می‌شوند.
آلودگی هوای کازرون را نباید با آلودگی هوای کلان شهرها مقایسه کرد بلکه اگر با شهرهای هم ردیف خودش به لحاظ صنعتی، اقتصادی و جمعیتی، سنجیده شود با وجود نداشتن مراکز صنعتی گسترده و اقتصاد پویا، آلوده‌تر است. مسئولان ذیربط برای در امان ماندن مردم از انواع بیماری‌های خطرناک ناشی از آلودگی هوا، تاکنون چه اقدامی کرده‌اند؟ اگر باران نبارد سنگینی این هوای آلوده، آثار مرگبارش را خواهد گذاشت، ولی چون این مرگ، تدریجی است کسی متوجه آن نیست! جابه‌جایی مراکز ایجاد کننده خاک، دود، حرارت و گازهای سمی تا حداقل فاصله ۵۰ کیلومتری از شهر باید به طور جدی در برنامه مسئولان قرار گیرد و در کوتاه مدت نیز فیلترینگ آلاینده‌ها، حداقل کاری است که می‌توانند انجام دهند. اگر قرار باشد پروژه پتروشیمی در این شهرستان اجرایی شود مکان‌یابی براساس حداقل فاصله ۵۰ کیلومتری از محیط زیست مردم، کاسته نشدن از آب کشاورزی و شرب و توجه به جهت وزش باد، امری حیاتی است در غیراین‌صورت امواج مریضی به سوی مردم روی خواهد آورد. آلودگی هوا یکی از صدها مشکل مردم کازرون است که آنها توقع دارند برای این مورد، زودتر از سایر موارد علاج فوری شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *